FangstID prosjekter
Fiskeridirektoratet deltar aktivt i prosjekter og utviklingsløp som kan bidra til å nå FangstID-visjonen. Her kan du se oversikt over pågående og avsluttede prosjekter.
Vil du samarbeide?
FangstID er stadig åpen for nye samarbeidspartnere både fra næring, leverandørindustrien, forskning- og utviklingsmiljøer eller andre som ønsker å sette i gang prosjekter for utvikling og testing som er relevant for våre målsettinger. Prosjektene kan ta for seg ulike tema, som for eksempel sporing av sjømat gjennom verdikjeden, teknologiutvikling, etablering av standarder, digitaliseringstiltak mv.
Fiskeridirektoratet kan også bidra med utforming av søknader, støttebrev og dialogmøter med eksterne finansieringskilder for prosjekter som identifiseres som relevante.
Programmet blir finansiert både gjennom bruk av egne øremerkede midler og gjennom innhenting av eksterne forskning- og utviklingsmidler (FoU).
Pågående prosjekter
Everyfish
EveryFish (everyfish.eu) startet opp i januar 2023 og er finansiert gjennom EUs forsknings- og innovasjonsfond, Horisont Europa. Prosjektet er ledet av Sintef Ocean og konsortiet består av 17 partnere fra åtte ulike land. Målet med prosjektet er å utvikle og videreutvikle nye teknologiske løsninger for automatisk registrering av fangst om bord på europeiske fiskefartøy, innen ulike fiskerier.
Løsningene for automatisk fangstregistrering skal testes om bord europeiske fiskefartøy. I tillegg skal det gjennomføres en kartlegging av ulike interessenters synspunkter på automatisert fangst.
Prosjektet er et tverrfaglig prosjekt og partnerne har bakgrunn innenfor en rekke sektorer, blant annet forskning, akademia, industri, myndigheter og teknologiutvikling.
Prosjektet varer frem til desember 2026.
Optifish
OptiFish er finansiert av Horisont Europa og ledet av det Belgiske forskningsinstituttet ILVO. Prosjektet startet opp i februar 2024 og konsortiet består av 19 partnere fra 8 nasjoner. Målet med prosjektet er å utvikle teknologiske løsninger som skal øke bærekraften av fiskeoperasjoner og forbedre etterlevelse i fiskeriene gjennom bruk av ny teknologi. Teknologien skal testes ut i fem piloter om bord på fartøy.
I OptiFish vil Fiskeridirektoratet samle en arbeidsgruppe bestående av fiskerieksperter som skal jobbe med å utarbeide en mal for implementering av fangstidentifiseringsteknologi som er under utvikling i OptiFish og andre prosjekter. Dette vil bidra til grunnlaget for fremtidig regelverksutvikling knyttet til implementering av ny teknologi i fremtiden. Videre samarbeider Fiskeridirektoratet tett med Justervesenet for å bidra til utviklingen av harmoniserte krav for testing og standardisering av optiske fangstidentifiseringssystemer. En slik standard vil trolig være et premiss for hva slike systemer kan benyttes til i fremtiden.
Varigheten til prosjektet er til og med februar 2028.
Infinifish
Prosjektet er finansiert gjennom Horisont Europa programmet og startet opp i juni 2025. Det er et samarbeid mellom forskningsinstitusjoner, universiteter, teknologiutviklere, fiskere og fiskeriforvaltere. Målet til prosjektet er å løse klimarelaterte utfordringer som fiskeriene vil møte i årene fremover ved å utvikle innovative teknologiske løsninger som kan brukes gjennom ulike deler av fiskens verdikjede.
I Infinifish vil Fiskeridirektoratet bidra i en arbeidsgruppe som skal jobbe med at nye teknologiske løsninger tas i bruk i fiskerinæringen og undersøke hvilke faktorer som kan bidra til at ny teknologi tilpasses ulike grupper.
Førkommersiell anskaffelse
Med støtte fra Norges Forskningsråd gjennomfører Fiskeridirektoratet en førkommersiell anskaffelse.
En førkommersiell anskaffelse er en innovativ anskaffelse som kan brukes når offentlige virksomheter har behov for at det utvikles løsninger som ikke finnes i markedet enda. Næringslivet blir utfordret til å komme opp med en løsning på en problemstilling som ønskes løst, uten at det legges føringer på hvilke teknologiske løsninger som skal benyttes. Målet til denne førkommersielle anskaffelsen er at det skal utvikles teknologiske løsninger som kan samle inn verifiserbar dokumentasjon på fangst, så tett opp mot ressursuttaket som mulig.
Hovedmålet med prosjektet er å bidra finansielt og kunnskapsmessig for å sikre at det utvikles løsninger som kan kommersialiseres, og kan bidra til å nå en av målsettingene i FangstID-programmet; Automatisk registrering av fangst, så tett opp mot ressursuttaket som mulig.
Prosjektet er strukturert i 3 trinn
- fase 1 som er konseptfasen
- fase 2 som er utvikling av prototype
- fase 3 som er testfasen, hvor løsningen skal testes i felt.
Ved utgangen av hver fase leverer leverandørene et løsningsforslag til prosjektgruppen, deretter vurderes forslagene, og de beste går videre neste fase, som innebærer videre finansiering.
Fiskeridirektoratet mottok 9 søknader til prosjektet, som startet opp i februar 2023. På nåværende tidspunkt er prosjektet inne i testfasen, og det er 3 aktører som er i gang med å teste ut løsningene sine i felt. Prosjektet avsluttes i løpet av høsten 2025.
Vekt om bord
Vekt om bord er et pilotprosjekt som ble startet opp på bakgrunn av et ønske fra fiskerinæringen. Prosjektet er tiltenkt fartøy som fisker reker og fersk fisk til konsum.
Næringen har ytret et ønske om å kunne benytte marine vekter som grunnlag for seddelføring, med hensikt om å bevare kvaliteten på fisken samtidig som landingene blir mer effektive.
Prosjektet er delt opp i to trinn, kalt Trinn 1 og Trinn 2.
- I Trinn 1 vil deltagende fartøy implementere veiesystemet om bord i fartøyet i henhold til kravspesifikasjoner gitt i utlysningen. For deltagende fartøy vil det bli gitt dispensasjon i henhold til relevante bestemmelser i landingsforskriften.
- I Trinn 2 vil det kobles opp en datastrøm som kobler data fra veiesystem til sluttseddel, slik at informasjon fra veiesystem kan kobles til landings- og sluttseddel.
For å delta i Trinn 1 må det også signeres en intensjonsavtale for Trinn 2.
Prosjektet bidrar til å flytte ressursregistreringene tettere på ressursuttaket, noe som er i tråd med FangstID-visjonen. Det ble startet opp i 2023 og er et samarbeid mellom Fiskeridirektoratet og fiskeriorganisasjonene (Norges Råfisklag og Fiskehav). Prosjektet har varighet til og med august 2028.
Watson
Watson (watsonproject.eu) er et prosjekt finansiert gjennom Horisont Europa der 44 partnere fra 19 ulike land samarbeider for å utvikle et metodisk rammeverk kombinert med et sett av verktøy og systemer som kan avsløre og forebygge uredelige aktiviteter i matvareverdikjeder.
Målet er at rammeverket vil bidra til å styrke matvareverdikjeders bærekraftighet ved å øke mattrygghet og redusere matvaresvindel.
Prosjektet er ledet av University College Dublin og startet opp i mars 2023. Fiskeridirektoratet bidrar her i en pilot som skal spore fiskeprodukter gjennom verdikjeden. Målet er å bekjempe forfalskning og feilmerking gjennom verdikjeden, innen norsk hvitfisk sektor.
Piloten er på nåværende tidspunkt under testing, og prosjektet varer til og med februar 2026.
Avsluttede prosjekter
Nordisk ministerråd arbeidsgruppe
Prosjektet hadde som mål å være en samarbeidsflate for å styrke samarbeid innen fiskeriforvaltning og datautveksling mellom kyststatene i Nord-Atlanteren. I gruppen deltok representanter fra Island, Norge, Sverige, Danmark, Færøyene, Grønland og Canada. Prosjektet var delt inn i fire arbeidsgrupper
- Remote electronic monitoring
- Compliance by design
- Risk management
- Exchange of data.
Fiskeridirektoratet deltok her i gruppene som omhandlet «Compliance by design» og «Risk management».
Arbeidet er formelt sett avsluttet, og prosjektet ble sett på som en svært god arena for utveksling av erfaring knyttet til risikostyring, ny teknologi og datastyring. For FangstID var dette en sentral arena for å diskutere- og kommunisere pågående prosjekter og bidro til å tiltrekke seg internasjonal oppmerksomhet mot symposiet om fangstidentifiseringsteknologi som ble arrangert i mars 2024.
Individmerking kongekrabbe
Fiskeridirektoratet gjennomførte prosjektet i samarbeid med Fiskeri- og havbruksnærings forskningsfond (fhf.no). I prosjektet ble det utforsket og testet ulike teknologier som kan benyttes til merking og sporing av kongekrabbe gjennom hele verdikjeden i Norge.
Prosjektet startet opp i august 2022 og ble avsluttet ved utgangen av 2023.