Personvernerklæring

Fiskeridirektoratet behandler personopplysninger som er nødvendige for å utføre våre lovpålagte oppgaver innen fiskeri- og havbruksforvaltning.

Denne personvernerklæringen forklarer når og hvordan vi behandler personopplysninger, hvilke rettigheter du har, og hvordan du kan kontakte oss.

Behandlingsansvarlig og personvernombud

Behandlingsansvarlig er Fiskeridirektoratet ved fiskeridirektøren. Vi har et personvernombud som du kan kontakte ved spørsmål om hvordan vi behandler personopplysninger.

Kontaktinformasjon:

Epost: personvern@fiskeridir.no
Telefon: 55 23 80 00
Adresse: Postboks 185 Sentrum, 5804 Bergen

Hvorfor vi behandler personopplysninger

Vi behandler personopplysninger for å utføre vårt samfunnsoppdrag, som er å fremme lønnsom og verdiskapende næringsaktivitet gjennom bærekraftig forvaltning av marine ressurser og marint miljø.

Det kan for eksempel være når vi:

  • tildeler rettigheter og tillatelser innen våre forvaltningsområder
  • fører kontroll og tilsynsarbeid
  • vedlikeholder registre for fiskeri og akvakultur
  • behandler søknader, klager og henvendelser
  • gir veiledning og informasjon
  • drifter og utvikler digitale tjenester
  • lager statistikk og analyser
  • deler opplysninger med andre offentlige og internasjonale samarbeidspartnere

Behandlingsgrunnlag

Vi behandler personopplysninger fordi vi er pålagt det i lov, eller når det er nødvendig for å løse oppgaver i offentlig interesse.

Vi bruker følgende rettsgrunnlag:

  • rettslig forpliktelse
  • utøvelse av offentlig myndighet
  • oppgave i allmennhetens interesse 

Se Personvernforordningen (GDPR) art. 6 mv.

Aktuelle lover vi forholder oss til:

  • lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressursloven)
  • lov om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven)
  • lov om akvakultur (akvakulturloven)
  • lov om Norges økonomiske sone
  • lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)
  • offentleglova og arkivlova
  • tilhørende forskrifter og rundskriv

Bruk av samtykke

Vi ber som regel ikke om samtykke, fordi vi behandler opplysninger etter lov. Men i noen tilfeller bruker vi samtykke, for eksempel:

  • ved utsending av nyhetsbrev
  • i brukerundersøkelser
  • for bruk av analyseverktøy og informasjonskapsler på nettsiden

Du kan når som helst trekke tilbake et samtykke du har gitt.

Hvilke personopplysninger vi behandler

Vi behandler bare personopplysninger som er nødvendige for det aktuelle formålet. Eksempler:

  • navn, fødselsnummer og kontaktopplysninger
  • organisasjonsnummer og rolle i foretak
  • næringsinntekt og ytelser
  • IP-adresse, bruksmønstre og innloggingsdata fra digitale tjenester

Hvor vi henter opplysninger fra

Vi får opplysninger fra:

  • skjemaer og tjenester du selv fyller ut
  • våre egne registre
  • andre offentlige etater og registre
  • tredjeparter som har rapporteringsplikt
  • utenlandske myndigheter vi samarbeider med
  • analyseverktøy på nettsidene våre

Hvem som har tilgang

Bare ansatte som trenger det i jobben sin, får tilgang til personopplysninger. Alle ansatte og eksterne leverandører har taushetsplikt. Vi beskytter opplysningene dine med tekniske og organisatoriske tiltak.

Bruk av eksterne databehandlere

Vi bruker databehandlere, for eksempel IT-leverandører, til å drifte og utvikle enkelte tjenester. Noen leverandører kan behandle data utenfor EU/EØS. Dette skjer bare hvis det finnes gyldige overføringsgrunnlag i tråd med regelverket.

Hvem vi deler personopplysninger med

Vi kan dele opplysninger med:

  • andre offentlige myndigheter med hjemmel i lov
  • salgslag, næringsorganisasjoner og forskningsinstitusjoner
  • utenlandske myndigheter vi har forpliktelser overfor

Vi vurderer innsyn etter offentlighetsloven, før vi deler informasjon.

Lagring og sletting

Vi lagrer personopplysninger så lenge det er nødvendig, eller så lenge vi er pålagt det i lov. Når behovet faller bort, sletter eller anonymiserer vi opplysningene. I noen tilfeller må vi oppbevare dem lenger på grunn av andre regler, for eksempel arkivloven.

Dine rettigheter

Du har rett til å:

  • be om innsyn i hvilke opplysninger vi har om deg
  • be om retting av feil
  • be om sletting (i noen tilfeller)
  • be om begrensning av behandling
  • protestere på behandlingen

Du kan klage til Datatilsynet hvis du mener vi behandler opplysninger i strid med regelverket.

Kontakt oss

Lurer du på noe om rettighetene dine eller personvern? Ta gjerne kontakt med oss.