Prøvetaking av industrifangster ved landing

Forskrift om prøvetaking av industrifangster ved landing skal gi bedre kontroll med råstoff som høstes og landes til produksjon av fiskemel, fiskeolje og andre produkter fremstilt av industrifangster.

Forskriften ble vedtatt av Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) 8. august 2023 og har gjeldt fra 1. januar 2024.

Formålet med forskriften

Formålet med forskriften er å forbedre tidligere praksis for prøvetaking ved landing av industrifangster. Prøvetakingen skal fastsette fangstens sammensetning ved landing av industrifangster til mottaksanlegg i Norge som tar imot fisk for produksjon av fiskemel, fiskeolje og andre produkter fremstilt av industrifangster, og som ikke skal anvendes til konsum.

Den nye forskriften gir oss et godt kunnskapsgrunnlag og bedre muligheter for kontroll med at industrifisket er i tråd med kvotebegrensninger og annet regelverk. Mottaker skal bruke prøvetakingsresultatet fra bearbeidingen av representative prøver tatt tilfeldig gjennom landingen, til å beregne fangstens sammensetning, og deretter fylle ut landings- og sluttseddelen i tråd med dette.

Det forventes at det fremover vil bli stilt økte krav til dokumentasjon på bærekraft og lovligheten av uttaket viltlevende marine ressurser. Det gjelder også produkter fra industrilandingene. Forskriften er i så måte viktig for at fiskemel- og oljeindustrien skal kunne dokumentere overfor sine kunder at råstoffet de bruker er lovlig høstet fra bærekraftig forvaltede bestander.

Det mottas industrifangster for mel- og oljeproduksjon også i andre land i Nordøst-Atlanteren. Kravene i forskriften er forsøkt harmonisert med tilsvarende krav som stilles i Danmark, for slik sikre like konkurransevilkår. Som i Danmark, vil det ved mottaksanleggene kunne benytte en uavhengig tredjepart til å gjennomføre selve bearbeidingen av prøvene.

Veien videre

Det skal med den nye forskriften tas fortløpende prøver av alle industrifangster som landes. Prøvetakingen skal gjennomføres i henhold til kravene i forskriften.

Ombygginger, nødvendige anskaffelser og omstilling til nye rutiner i tråd med nye krav tar tid. Næringen er derfor gitt rimelig tid til å innrette eget mottaksanlegg og drift etter forskriftens bestemmelser. Fiskeridirektoratet har fulgt utviklingen i dette arbeidet fra forskriften ble vedtatt, og vi har ved behov og på forespørsel bidratt med veiledning og nødvendige avklaringer.

Næringen ble høsten 2023 bedt om å lage en plan for eget mottaksanlegg sammen med leverandører og en eventuell tredjepart, og på bakgrunn av dette arbeidet rapportere status og fremdrift til Fiskeridirektoratet. I brev fra Fiskeridirektoratet av mars 2024 ble det satt en frist til 1. juni 2024 for når de tekniske kravene beskrevet i forskriften skulle være på plass. Samtidig opplyste vi om at 2024 ville være et år for implementering av rutiner for prøvetaking og bearbeiding av prøvene, og for overføring av prøvetakingsresultatet til fiskesalgslaget. Denne fristen var slik vi ser det, likevel ikke mulig å oppfylle for næringen. 

Vi forventer at mottaksanleggene nå er tilpasset forskriften og kan starte opp med prøvetaking. Det ble i skriv til næringen sendt ut i august 2025 bedt om ny statusoppdatering.

Sentrale krav som er innført med den nye forskriften

  • Det skal tas fortløpende prøver av alle industrifangster som landes, og mottaker er ansvarlig for at prøvetakingen gjennomføres i henhold til forskriften.
  • Dersom mottaker velger å overlate selve bearbeidingen av prøvene til en tredjepart, skal denne være akkreditert etter NS-EN ISO/IEC 17020.
  • Mottaker skal gi den som lander uhindret og umiddelbar adgang til hele prøvetakingsprosessen. Den som lander, skal i tillegg gis tilgang til prøvetakingsresultatet før seddelen fylles ut og signeres.
  • Mottaker skal ha prøvetrekker egnet til fastsettelse av fangstens arts- og størrelsessammensetning ved landing.
  • Det er innført krav til prøvetrekkerens utforming, plassering, prøvetrekkersystemet, samt til prøvenes størrelse, antall prøver og prøvetakingsfrekvens.
  • Det skal legges til rette for at de som bearbeider prøvene har tilfredsstillende arbeidsrom og arbeidsforhold for kvalitativ god sortering og veiing av det samlede prøveuttaket.
  • Prøvene som tas skal bringes til arbeidsrommet på en slik måte at ingen deler av prøvene påvirkes eller går tapt underveis.
  • Prøvene skal sorteres på art og deretter veies på egnet vekt.
  • Prøvene skal bearbeides og prøvetakingsresultatet anvendes på hele landingen før utfylling av landings-/sluttseddel.
  • Det samlede prøveuttaket skal oppbevares og være tilgjengelig for kontrollmyndighetene frem til seddelen er fylt ut og signert.
  • Prøveresultatet fra landingen skal sendes elektronisk til fiskesalgslaget, og skal inneholde referanse til landings-/sluttseddel med fiskesalgslag, dokumenttype og seddelnummer.
  • Fiskesalgslagene skal videresende prøvetakingsresultatet i et bestemt format og avtalt frekvens til Fiskeridirektoratet.

Det er ikke et krav om at mottaksanleggene skal ha en sorteringsmekanisme for å skille ut fisk som er større enn 45 cm før prøvetrekkersystemet, slik som opprinnelig foreslått tatt inn i forskriften. I stedet har Fiskeridirektoratet fått i oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet å utrede alternative løsninger på problemet med stor fisk i enkelte industrilandinger. Det vil bli satt i gang et arbeid med å følge opp denne bestillingen fra departementet.

Bruk av tredjepart

Mottaker kan velge å bearbeide prøvene selv, eller overlate dette til en akkreditert tredjepart. Organisasjoner som søker om akkreditering, må utarbeide et kvalitetssystem i henhold til kravene i den akkrediteringsstandarden organisasjonen ønsker å søke akkreditering for. Ifølge Norsk akkreditering må systemet være iverksatt og prøvd ut før det kan søkes akkreditering. 

Vi vil på bakgrunn av dette i nødvendige overgangsperioder tillate at bearbeiding av prøvene utføres av en tredjepart som ikke er akkreditert, men som er i en akkrediteringsprosess. Prosessen må kunne dokumenteres. Dette er nødvendig for å sikre at det etableres rutiner som ivaretar tilstrekkelig kvalitet i tjenesten, og at det kan gjennomføres nødvendige evalueringer av rutinene. Det forutsetter at det tekniske utstyret, nødvendige fasiliteter og rutiner er på plass ved mottaksanlegget. 

Kontroll og håndheving

Fiskeridirektoratet har i tidligere skriv til næringen informert om at vi vil avvente med å kontrollere og håndheve forskriften inntil mottaksanleggene er tilpasset de nye kravene, og det er på plass en tredjepart som kan bearbeide prøvene. 

Vi forventer som nevnt at mottaksanleggene nå er tilpasset forskriften og kan starte med prøvetaking. Det er satt en frist for å gjøre de eventuelle siste tilpasninger til 1. november 2025. 

Fiskeridirektoratet vil håndheve kravene i forskriften fra 1. januar 2026. 

Forslag til endring av forskriften

Det ble høsten 2025 sendt på høring forslag til endring av forskriften: Forslag til endring av forskrift om prøvetaking av industrifangster ved landing – regler om avsiling av vann og prøvetakingsplikt mv.

Fiskeridirektoratet foreslår nye regler om avsiling av vann ved landing av industrifangster, og at dette tas inn i forskrift om prøvetaking av industrifangster ved landing. Forslaget er en oppfølging av den frittstående kontrollavtalen som Norge, EU, Færøyene, Island, Storbritannia og Grønland signerte i november 2022. Avtalen etablerer felles kontrolltiltak uavhengig av de årlige fiskeriavtalene. 

Det er også foreslått endring av bestemmelsene i forskriften som gjelder prøvetakingsplikt og ansvar. Etter dagens forskrift kan mottaker bearbeide prøvene selv, eller velge å overlate dette til en akkreditert tredjepart. Vi foreslår at forskriften endres til at dette skal gjennomføres av en akkreditert tredjepart, slik det har vært etterspurt av næringen.