J-115-2025: Forskrift om endring i forskrift om regulering av fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62° N i 2025

Status
Gjeldende
Gyldig fra
Gyldig til
Erstatter
J-76-2025

Forskrift om regulering av fisket etter torsk hyse og sei nord for 62° N i 2025

Fastsatt av Fiskeridirektoratet 7. juli 2025 med hjemmel i forskrift 20. desember 2024 nr. 3491 om regulering av fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62° N i 2025 § 36.

I

I forskrift 20. desember 2024 nr. 3491 om regulering av fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62° N i 2025 gjøres følgende endringer:

§ 18 første og andre ledd skal lyde:

Kvoteenhet etter hjemmelslengde og største lengde er som følger:

Hjemmelslengde

Største lengde

Kvoteenhet (garantert kvote)

Kvoteenhet (maksimalkvote)

Under 11 m

Under 11 m

3,5256

 

144,5501

På eller over 11 m

74,0379

11–14,99 m

Under 11 m

3,3845

 

33,8455

På eller over 11 m

18,6150

15–20,99 m

Under 11 m

3,3959

 

10,1878

På eller over 11 m

6,7919

21–27,99 m

Under 11 m

3,2799

9,8397

På eller over 11 m

6,5598

Fartøy med adgang til å delta kan fiske og lande følgende kvanta hyse (tonn):

Hjemmelslengde

Kvotefaktor

Maksimalkvote største lengde under 11 meter

Maksimalkvote største lengde på eller over 11 meter

Herav garantert kvote

Under 7 meter

1,3075

189,00

96,80

4,61

7–7,99 m

1,5293

221,06

113,23

5,39

8–8,99 m

1,8211

263,24

134,83

6,42

9–9,99 m

2,2530

325,67

166,81

7,94

10–10,99 m

2,4047

347,60

178,04

8,48

11–11,99 m

3,0735

104,02

57,21

10,40

12–12,99 m

3,6451

123,37

67,85

12,34

13–13,99 m

4,4216

149,65

82,31

14,97

14–14,99 m

5,0363

170,46

93,75

17,05

15–20,99 m

9,1056

92,77

61,84

30,92

21–27,99 m

8,6219

84,84

56,56

28,28

II

Forskriften trer i kraft straks.

Forskriften lyder etter dette:

---------------------------

Forskrift om regulering av fisket etter torsk hyse og sei nord for 62° N i 2025

Fastsatt av Nærings- og fiskeridepartementet 20. desember 2024 med hjemmel i lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) § 11, § 12, § 14, § 16, § 27, § 36, § 37, § 39 og § 59 og lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven) § 12, § 20 og § 21, jf. delegeringsvedtak 11. februar 2000 nr. 99.

Kapittel 1. Fiskeforbud og kvoter

§ 1. Generelt forbud

Det er forbudt for norske fartøy å fiske og lande torsk, hyse og sei nord for 62° N i 2025. Dette gjelder ikke for torsk og hyse i fiskerisonen ved Jan Mayen, jf. forskrift 20. desember 2018 om forbud mot fangst av torsk og hyse i fiskerisonen ved Jan Mayen.

§ 2. Totalkvote

Uten hinder av forbudet i § 1 kan norske fartøy med adgang til å delta, fiske og lande inntil:

  1. 163 757 tonn torsk i området nord for 62° N, med unntak av i fiskerisonen ved Jan Mayen,
  2. 66 697 tonn hyse i området nord for 62° N, med unntak av i fiskerisonen ved Jan Mayen, og
  3. 179 367 tonn sei i Norges territorialfarvann og Norges økonomiske sone nord for 62° N.

Av kvantaene i første ledd avsettes 855 tonn torsk, 319 tonn hyse og 146 tonn sei til forsknings- og undervisningskvoter, 7 000 tonn torsk, 300 tonn hyse og 2 000 tonn sei til dekning av fangst innenfor ungdoms- og rekreasjonsfiske (fritids- og turistfiske), 3 000 tonn torsk til kystfiskeordningen, 350 tonn sei til agnformål, 1 000 tonn torsk til dekning av kvotebonus ved levendelagring, 3 093 tonn torsk,1 132 tonn hyse og 1 458 tonn sei til rekrutteringskvoter for fartøy i lukket gruppe og 450 tonn torsk, 50 tonn hyse og 313 tonn sei til rekrutteringskvoter i åpen gruppe.

§ 3. Gruppekvoter for trålfartøy

Fartøy med tråltillatelse kan fiske og lande inntil 38 790 tonn torsk, 24 966 tonn hyse og 64 787 tonn sei, hvorav 500 tonn sei avsettes til dekning av bifangst i fisket for fartøy med pelagisk tråltillatelse eller nordsjøtråltillatelse.

Kvantaene i første ledd fordeles som følger:

  1. Fartøy med torsketråltillatelse kan fiske og lande inntil 38 040 tonn torsk, 24 216 tonn hyse og 51 830 tonn sei, og
  2. Fartøy med seitråltillatelse kan fiske og lande inntil 750 tonn torsk, 750 tonn hyse og 12 457 tonn sei.

§ 4. Gruppekvote for notfartøy

Notfartøy kan fiske og lande inntil 43 775 tonn sei.

§ 5. Gruppekvoter for fartøy som fisker med konvensjonelle redskap

Fartøy med adgang til å fiske med konvensjonelle redskap kan fiske og lande inntil 109 569 tonn torsk, 39 930 tonn hyse og 66 538 tonn sei.

Kvantaene i første ledd fordeles som følger:

  1. Konvensjonelle havfiskefartøy kan fiske og lande inntil 12 692 tonn torsk, 7 333 tonn hyse og 7 319 tonn sei, hvorav 500 tonn sei avsettes til bifangst.
  2. Fartøy i lukket gruppe kan fiske og lande inntil 86 043 tonn torsk, 29 439 tonn hyse og 49 904 tonn sei. Av gruppekvoten av torsk avsettes 7 872 tonn til ferskfiskordningen.
  3. Fartøy i åpen gruppe kan fiske og lande inntil 10 834 tonn torsk, 3 158 tonn hyse og 9 315 tonn sei. Av gruppekvoten av torsk avsettes 960 tonn til ferskfiskordningen.

Utover avsetninger til ferskfiskordningen fordeles kvantaene av torsk, hyse og sei nevnt i annet ledd bokstav b som følger:

  1. Fartøy med hjemmelslengde under 11 meter kan fiske og lande inntil 22 698 tonn torsk, 8 110 tonn hyse og 13 661 tonn sei. Gruppekvotene inkluderer 943 tonn torsk, 340 tonn hyse og 522 tonn sei til rekrutteringskvoter.
  2. Fartøy med hjemmelslengde fra og med 11 meter til og med 14,99 meter kan fiske og lande inntil 22 717 tonn torsk, 8 674 tonn hyse og 14 094 tonn sei. Gruppekvotene inkluderer 2 150 tonn torsk, 792 tonn hyse og 936 tonn sei til rekrutteringskvoter.
  3. Fartøy med hjemmelslengde fra og med 15 meter til og med 20,99 meter kan fiske og lande inntil 20 660 tonn torsk, 8 266 tonn hyse og 12 169 tonn sei.
  4. Fartøy med hjemmelslengde fra og med 21 meter til og med 27,99 meter kan fiske og lande inntil 15 189 tonn torsk, 5 521 tonn hyse og 11 438 tonn sei.

§ 6. Kvotefleksibilitet på gruppenivå fra 2025 til 2026

Dersom en gruppekvote overfiskes, kan Fiskeridirektoratet belaste gruppekvoten det påfølgende kvoteåret med et tilsvarende kvantum. Dersom overfisket skyldes Fiskeridirektoratets refordeling av kvoter mellom fartøygrupper etter tredje ledd, skal belastningen av gruppekvoten det påfølgende kvoteåret ikke overstige 10 % av den gruppekvoten som er overfisket. Denne begrensningen gjelder bare så langt det for øvrig er dekning innenfor totalkvoten.

Dersom en gruppekvote ikke er oppfisket ved kvoteårets slutt, kan Fiskeridirektoratet godskrive inntil 10 % av denne gruppekvoten til det påfølgende kvoteåret.

Dersom det beregnes at det vil gjenstå mer enn 10 % av en gruppekvote ved kvoteårets slutt, kan Fiskeridirektoratet innenfor samme kvoteår refordele overskytende kvantum til andre fartøygrupper.

Gruppekvotene angitt i forskriften er ikke justert for eventuelle overføringer av kvantum mellom kvoteår som beskrevet i første og andre ledd.

§ 6a. Kvotefleksibilitet på fartøynivå

Det enkelte fartøy kan overfiske fartøykvoten på torsk tildelt etter §§ 7, 9, 13 eller 16 med inntil 10 % i 2025. Fartøy som benytter denne adgangen vil bli belastet et tilsvarende kvantum for kvoteåret 2026. Dersom kvoten ikke er oppfisket ved utløpet av 2025, godskrives inntil 10 % av denne kvoten til 2026.

Adgangen til å overføre inntil 10 % ufisket kvantum til 2026 er betinget av at det er registrert fangst av torsk på fartøyets deltakeradgang i 2025.

Dersom det passive fartøyet i et kvotesamarbeid har fått redusert kvoten etter § 31 bokstav f, legges denne til grunn ved beregning av gjenstående kvote.

Fangst landet på overført kvote fra 2025 skal ikke regnes med ved vurderingen av om vilkårene for overføring av kvote i 2026 mellom fartøy i medhold av slumpfiskeordningen eller lignende ordninger er oppfylt.

§ 6b. Kvoteoverføring på fartøynivå fra 2024 til 2025

Dersom fartøykvoten på torsk tildelt etter §§ 7, 9, 13 eller 16 ikke er oppfisket ved utgangen av 2024, kan inntil 10 % av denne kvoten godskrives til 2025.

Adgangen etter første ledd til å overføre kvote gjelder for fartøy med torsketråltillatelse, seitråltillatelse, konvensjonelle havfiskefartøy og fartøy i lukket gruppe.

Det er et vilkår at det i 2024 er registrert fangst av torsk på fartøyets deltakeradgang.

Dersom det passive fartøyet i et kvotesamarbeid har fått redusert kvoten etter § 31 bokstav f, legges denne til grunn ved beregning av gjenstående kvote.

Fangst i 2025 vil bli avregnet fartøyets overførte kvote fra 2024 først, frem til denne er oppfisket.

Fangst landet på overført kvote fra 2024 skal ikke regnes med ved vurderingen av om vilkårene for overføring av kvote i 2025 mellom fartøy i medhold av slumpfiskeordningen eller lignende ordninger er oppfylt.

Kapittel 2. Fiske med trål

§ 7. Kvoter i fisket etter torsk og hyse for fartøy med torsketråltillatelse

Fartøy med torsketråltillatelse og med kvotefaktor 1,00 kan fiske og lande en fartøykvote på 441 tonn torsk.

Fartøy med torsketråltillatelse og med kvotefaktor 1,00 kan fiske og lande en fartøykvote på 288 tonn hyse.

§ 8. Kvoter i fisket etter sei for fartøy med torsketråltillatelse

Fartøy med torsketråltillatelse og med kvotefaktor 1,00 kan fiske og lande en fartøykvote på 558 tonn sei.

§ 9. Kvoter i fisket etter torsk, hyse og sei for fartøy med seitråltillatelse

Fartøy med seitråltillatelse og med kvotefaktor 1,00 kan fiske og lande en fartøykvote på 1 143 tonn sei.

Fiskeridirektoratet bestemmer kvotefaktoren for det enkelte fartøy. Ved avgjørelsen skal fartøyets størrelse i henhold til merkeregisteret pr. 1. januar 1998 legges til grunn.

Ved forlengelse eller utskiftning til større fartøy etter 1. januar 1998, skal erstatningsfartøyets kvote beregnes etter utskiftningsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato.

Fartøy med seitråltillatelse kan fiske og lande en fartøykvote på 189 tonn torsk.

Fartøy med seitråltillatelse kan fiske og lande en fartøykvote på 206 tonn hyse.

§ 10. Bifangst for fartøy med pelagisk tråltillatelse eller nordsjøtråltillatelse

Fartøy med pelagisk tråltillatelse eller nordsjøtråltillatelse kan maksimalt fiske og lande 100 tonn sei som bifangst.

Kapittel 3. Fiske etter sei med not

§ 11. Kvoter ved fiske etter sei med not

Fartøy med adgang til å delta i lukket gruppe kan fiske og lande følgende kvanta sei med not (tonn):

Hjemmelslengde

Kvotefaktor

Maksimalkvote

Herav garantert kvote

Under 15 m

1,00

-

152,98

15–20,99 m

1,50

229,47

199,54

21–22,99 m

2,03

310,55

270,05

23–25,99 m

2,43

371,75

323,26

26 meter og over

2,82

431,41

375,14

Seinottillatelse

5,64

862,82

750,28

Fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe kan fiske og lande tilsvarende kvote som fartøy i lukket gruppe med hjemmelslengde under 15 meter.

Fartøy med adgang til å fiske sei med not i lukket gruppe kan også fiske seinotkvoten med konvensjonelle redskaper.

Fartøy med adgang til å fiske sei med not i lukket gruppe, som også har adgang til å delta med konvensjonelle redskaper i lukket gruppe, kan fiske begge seikvotene. 

For fartøy med adgang til å fiske sei med not i lukket gruppe med hjemmelslengde på eller over 15 meter utgjør kvoteenheten for garantert kvote 133,0278 per kvotefaktor 1,0.

§ 12. Beregning av kvote ved utskiftning og ombygging av fartøy

Ved forlengelse eller utskiftning til større fartøy etter 28. april 1999, skal erstatningsfartøyets kvote beregnes etter utskiftningsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato. Ved avgjørelsen legges tidspunktet for innføring i merkeregisteret til grunn.

Tidspunktet for utstedelse av identitetsbevis eller målebrev utstedt av Sjøfartsdirektoratet sentralt likestilles med tidspunktet for innføring i merkeregisteret.

Ved utskiftning eller ombygging til mindre fartøy etter 18. desember 2002, skal kvoten beregnes etter utskiftningsfartøyets hjemmelslengde.

Kapittel 4. Konvensjonelle havfiskefartøy

§ 13. Kvoter

Konvensjonelle havfiskefartøy som har kvotefaktor 1,0 kan fiske og lande en fartøykvote på 141 tonn torsk.

Konvensjonelle havfiskefartøy som har kvotefaktor 1,0 kan fiske og lande en fartøykvote på 92 tonn hyse.

Konvensjonelle havfiskefartøy med adgang til å delta i fisket etter sei med garn, og som har kvotefaktor 1,0, kan fiske og lande en fartøykvote på 350 tonn sei.

§ 14. Bifangst

Konvensjonelle havfiskefartøy som ikke fyller vilkårene for å delta i fisket etter sei med garn, kan ved fiske etter andre fiskeslag ha inntil 50 % bifangst av sei i de enkelte fangster og av landet fangst i den tid fisket med garn er åpent.

Når fisket etter sei med garn er stoppet, eller når det enkelte fartøy har fisket sin fartøykvote, kan konvensjonelle havfiskefartøy ha inntil 25 % bifangst av sei i de enkelte fangster og av landet fangst.

Det er ikke adgang til å ha bifangst av torsk eller hyse ut over fartøykvotene.

§ 15. Beregning av kvote ved utskiftning og ombygging av fartøy på 28 meter største lengde og over

Ved forlengelse eller utskiftning til større fartøy på eller over 28 meter største lengde etter 9. desember 1994, skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato.

Ved forlengelse eller utskifting av fartøy under 28 meter største lengde til fartøy på eller over 28 meter største lengde i perioden fra 9. desember 1994 til 18. desember 1998, skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde.

Kapittel 5. Fiske i lukket gruppe

§ 16. Kvoter ved fiske etter torsk

Kvoteenhet etter hjemmelslengde og største lengde er som følger:

Hjemmelslengde

Største lengde

Kvoteenhet (fartøykvote)

Under 11 m

Under 11 m

9,8935

11 – 12,99 m

9,8935

13 – 14,99 m

9,8935

 

På eller over 15 m

9,8935

11–14,99 m

Under 11 m

8,5993

På eller over 11 m

8,5993

15–20,99 m

Under 11 m

8,4388

På eller over 11 m

8,4388

21–27,99 m

Under 11 m

8,2596

På eller over 11 m

8,2596

Fartøy med adgang til å delta kan fiske og lande følgende kvanta torsk (tonn):

Hjemmelslengde

Kvotefaktor

Fartøykvote

under 7 meter

1,2623

 12,49

7–7,99 m

1,4918

 14,76

8–8,99 m

1,7734

 17,55

9–9,99 m

2,1698

 21,47

10–10,99 m

2,3471

 23,22

11–11,99 m

3,1937

 27,46

12–12,99 m

3,7886

 32,58

13–13,99 m

4,5923

 39,49

14–14,99 m

5,2289

 44,96

15–15,99 m

6,5203

 55,02

16–16,99 m

7,2581

 61,25

17–17,99 m

8,0072

 67,57

18–18,99 m

8,8442

 74,63

19–19,99 m

9,5932

 80,96

20–20,99 m

10,2540

 86,53

21–21,99 m

9,9320

 82,03

22–22,99 m

10,3668

 85,63

23–23,99 m

10,7792

 89,03

24–24,99 m

11,1916

 92,44

25–25,99 m

11,5260

 95,20

26–26,99 m

11,9608

 98,79

27–27,99 m

12,2840

 101,46

Det er ikke adgang til å ha bifangst av torsk utover de fastsatte kvotene.

Når et fartøy gis tillatelse til å fiske flere kvoter av torsk i medhold av forskrift 7. november 2003 nr. 1309 om spesielle kvoteordninger for kystfiskeflåten, skal overførte kvoter beregnes ved bruk av samme kvoteenhet som ved beregning av mottakende fartøys grunnkvote.

§ 17. Ferskfiskordningen for torsk

Fra og med 30. juni 2025 kan det enkelte fartøy, i tillegg til kvoten i § 16, fiske inntil 20 % torsk per uke regnet av det fartøyet totalt har fisket av torsk og andre arter i tidsrommet fra og med mandag til og med søndag. Blåsteinbit, skate og hyse under 0,8 kg rund vekt skal ikke regnes med. Kun fangster som landes fersk inngår i beregningsgrunnlaget.

Fisk som er nedklasset og registrert med kvalitet skadd/vrak på landings- og sluttseddel inngår ikke i beregningsgrunnlaget.

Torskefangsten skal landes som rund eller sløyd torsk og registreres med tilhørende produkttilstand og konserveringsmåte på landings- og sluttseddelen.

Fartøy som har torskekvote igjen skal kun kvotebelastes for den andelen torsk som overstiger tillegget etter første ledd på ukebasis. Dersom fartøyet ikke har torskekvote igjen, inndras denne andelen eller verdien av den.

Tillegg etter første ledd kan ikke gis for fangst som kvotebelastes i henhold til § 33 sjette ledd om levendelagring av torsk.

§ 18. Kvoter ved fiske etter hyse

Kvoteenhet etter hjemmelslengde og største lengde er som følger:

Hjemmelslengde

Største lengde

Kvoteenhet (garantert kvote)

Kvoteenhet (maksimalkvote)

Under 11 m

Under 11 m

3,5256

 

144,5501

På eller over 11 m

74,0379

11–14,99 m

Under 11 m

3,3845

 

33,8455

På eller over 11 m

18,6150

15–20,99 m

Under 11 m

3,3959

 

10,1878

På eller over 11 m

6,7919

21–27,99 m

Under 11 m

3,2799

9,8397

På eller over 11 m

6,5598

Fartøy med adgang til å delta kan fiske og lande følgende kvanta hyse (tonn):

Hjemmelslengde

Kvotefaktor

Maksimalkvote største lengde under 11 meter

Maksimalkvote største lengde på eller over 11 meter

Herav garantert kvote

Under 7 meter

1,3075

189,00

96,80

4,61

7–7,99 m

1,5293

221,06

113,23

5,39

8–8,99 m

1,8211

263,24

134,83

6,42

9–9,99 m

2,2530

325,67

166,81

7,94

10–10,99 m

2,4047

347,60

178,04

8,48

11–11,99 m

3,0735

104,02

57,21

10,40

12–12,99 m

3,6451

123,37

67,85

12,34

13–13,99 m

4,4216

149,65

82,31

14,97

14–14,99 m

5,0363

170,46

93,75

17,05

15–20,99 m

9,1056

92,77

61,84

30,92

21–27,99 m

8,6219

84,84

56,56

28,28

Fartøy som har fisket maksimalkvoten kan ha inntil 30 % bifangst av hyse i de enkelte fangster og ved landing. 

Dersom fisket blir stoppet, kan det enkelte fartøy fortsette fisket innenfor de garanterte kvotene. Fartøy som har fisket den garanterte kvoten kan ha inntil 30 % bifangst av hyse i de enkelte fangster og ved landing.

Når et fartøy gis tillatelse til å fiske flere kvoter av hyse i medhold av forskrift 7. november 2003 nr. 1309 om spesielle kvoteordninger for kystfiskeflåten, skal overførte kvoter beregnes ved bruk av samme kvoteenhet som ved beregning av mottakende fartøys grunnkvote.

§ 19. Kvoter ved fiske etter sei

Kvoteenhet etter hjemmelslengde og største lengde er som følger:

Hjemmelslengde

Største lengde

Kvoteenhet (garantert kvote)

Kvoteenhet (maksimalkvote)

Under 11 m

Under 11 m

6,3439

196,6599

 

11-14,99 m

101,5019

 

På eller over 15 m

76,1264

11 - 14,99 m

Under 15 m

5,2002

15,6007

 

På eller over 15 m

10,4005

15 - 20,99 m

Under 21 m

5,0897

10,1794

 

På eller over 21 m

7,6346

21 - 27,99 m

 

5,9561

7,1473

Fartøy med adgang til å delta kan fiske følgende kvanta sei (tonn):

Hjemmelslengde

Kvotefaktor

Maksimalkvote største lengde under 11 m

Maksimalkvote største lengde 11-14,99 m

Maksimalkvote største lengde på eller over 15 m

Herav garantert kvote

under 7 meter

1,3137

258,35

133,34

100,01

8,33

7 - 7,99

1,5365

302,17

155,96

116,97

9,75

8 - 8,99

1,8298

359,85

185,73

139,30

11,61

9 - 9,99

2,2637

445,18

229,77

172,33

14,36

10 - 10,99

2,4163

475,19

245,26

183,94

15,33

 

Hjemmelslengde

Kvotefaktor

Maksimalkvote største lengde under 15 meter

Maksimalkvote største lengde på eller over 15 meter

Herav garantert kvote

11 - 11,99

3,0798

48,05

32,03

16,02

12 - 12,99

3,6587

57,08

38,05

19,03

13 -13,99

4,4232

69,01

46,00

23,00

14 -14,99

5,0347

78,54

52,36

26,18

 

Hjemmelslengde

Kvotefaktor

Maksimalkvote største lengde under 21 meter

Maksimalkvote største lengde på eller over 21 meter

Herav garantert kvote

15 - 15,99

6,5037

66,20

49,65

33,10

16 - 16,99

7,2519

73,82

55,37

36,91

17 -17,99

8,0000

81,44

61,08

40,72

18 - 18,99

8,8288

89,87

67,40

44,94

19 - 19,99

9,5655

97,37

73,03

48,69

20 - 20,99

10,2331

104,17

78,13

52,08

 

Hjemmelslengde

Kvotefaktor

Maksimalkvote

Herav garantert kvote

21 - 21,99

9,3656

66,94

55,78

22 - 22,99

9,7605

69,76

58,13

23 - 23,99

10,1552

72,58

60,48

24 - 24,99

10,5501

75,40

62,84

25 - 25,99

10,8571

77,60

64,67

26 - 26,99

11,2519

80,42

67,02

27 – 27,99

11,5699

82,69

68,91

Fartøy som har fisket maksimalkvoten, kan ha inntil 20 % bifangst av sei i de enkelte fangster og ved landing.

Dersom fisket blir stoppet, kan det enkelte fartøy fortsette fisket innenfor de garanterte kvotene. Fartøy som har fisket den garanterte kvoten, kan ha inntil 20 % bifangst av sei i de enkelte fangster og ved landing.

Adgangen til å ha bifangst gjelder ikke for fartøy som kan fiske sei med not og som har kvote igjen etter § 11. For slike fartøy skal sei ved fiske med konvensjonelle redskap belastes seinotkvoten.

Fartøy med adgang til delta med konvensjonelle redskaper i lukket gruppe, som også har adgang til å fiske sei med not i lukket gruppe, kan fiske begge seikvotene.

Når et fartøy gis tillatelse til å fiske flere kvoter av sei i medhold av forskrift 7. november 2003 nr. 1309 om spesielle kvoteordninger for kystfiskeflåten, skal overførte kvoter beregnes ved bruk av samme kvoteenhet som ved beregning av mottakende fartøys grunnkvote.

§ 20. Beregning av kvote ved utskiftning og ombygging av fartøy mindre enn 500 m3 største lasteromsvolum

Ved forlengelse eller utskiftning til større fartøy etter 21. desember 1998 for fartøy som hadde adgang til å delta i lukket gruppe (gruppe I) i 2002, skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato. For øvrige fartøy i lukket gruppe er skjæringsdatoen 1. november 2002. Ved avgjørelsen legges tidspunktet for innføring i merkeregisteret til grunn.

Ved forlengelse eller utskifting til større fartøy etter 1. november 2002, skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter hyse og sei beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato. Ved avgjørelsen legges tidspunktet for innføring i merkeregisteret til grunn.

Fiskeridirektoratet kan dispensere fra kravet om at utskiftingen eller forlengelsen må være innført i merkeregisteret innen skjæringsdatoen dersom manglende registrering skyldes forhold på myndighetenes hånd. Fiskeridirektoratets klagesaksenhet er klageinstans.

Tidspunktet for utstedelse av identitetsbevis eller målebrev utstedt av Sjøfartsdirektoratet sentralt likestilles med tidspunktet for innføring i merkeregisteret.

Ved ombygging eller utskifting til mindre fartøy etter 31. desember 2001, skal kvoten i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde. For fisket etter sei og hyse er skjæringsdatoen 1. november 2002.

Kapittel 6. Fiske i åpen gruppe

§ 21. Kvoter ved fiske etter torsk

Fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe kan fiske og lande følgende kvanta torsk (tonn):

Fartøylengde

Garantert kvote

Under 8 meter

4,0

8 – 9,99 meter

5,6

10 meter og over

6,4

Det er ikke adgang til å ha bifangst av torsk utover de fastsatte kvotene.

§ 22. Kystfiskeordningen for torsk

Merkeregistrerte fartøy i åpen gruppe med eier som er bosatt i de områder som er nevnt i annet ledd kan, i tillegg til kvoten i § 21, fiske og lande en garantert kvote på 3,0 tonn torsk. Eierbegrepet i deltakerforskriften § 2 bokstav a skal legges til grunn.

Kvotetillegget tildeles fartøy med eiere bosatt i følgende kommuner eller deler av kommune:

  1. Finnmark:
    • Alta, Berlevåg, Båtsfjord, Gamvik, Hammerfest, Hasvik, Karasjok, Kautokeino, Lebesby, Loppa, Måsøy, Nesseby, Nordkapp, Porsanger, Sør-Varanger, Tana, Vadsø og Vardø.
  2. Troms:
    • Balsfjord, Gratangen, Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lavangen, Lyngen, Nordreisa, Salangen, Skjervøy, Storfjord, Sørreisa og Tjeldsund.
    • For merkeregistrerte fartøy i Tromsø kommune må eier av fartøy være bosatt i en av grunnkretsene Jøvik, Olderbakken, Lakselvbukt, Lakselvdalen, Sjøvassbotn, Stordal, Sjursnes, Reiervik, Breivika eller Ullsfjordmoane.
  3. Nordland:
    • Evenes, Hamarøy og Lødingen.
    • For merkeregistrerte fartøy i Narvik kommune må eier av fartøy være bosatt i område som i 2019 var en del av daværende Narvik eller Tysfjord kommune.

Før oppstart av fisket på tilleggskvoten, skal det sendes skriftlig melding til Fiskeridirektoratet med alle nødvendige opplysninger om organisasjonsnummer, kommune, startdato, fartøy, registreringsmerke samt eiers navn og bostedsadresse. Pliktig melding sendes på skjema tilgjengelig fra Fiskeridirektoratets internettsider.

§ 23. Ungdomstillegg

Merkeregistrerte fartøy i åpen gruppe med majoritetseier som er 30 år eller yngre kan, i tillegg til kvoten i § 21, fiske og lande en garantert tilleggskvote på 3 tonn torsk. I tilfeller hvor majoritetseier er kvinne, kan tilleggskvoten fiskes og landes dersom majoritetseier er 40 år eller yngre og øvrige vilkår for tildeling av kvote er oppfylt.

Med majoritetseier regnes den som eier over 50 % andelene i fartøyet.

Før oppstart av fisket på ungdomstillegget, skal det sendes skriftlig melding til Fiskeridirektoratet med nødvendige opplysninger. Pliktig melding sendes på skjema tilgjengelig fra Fiskeridirektoratets internettsider.

§ 24. Rekrutteringskvotebonus

Fartøy som er tildelt rekrutteringskvotebonus kan, istedenfor kvotene etter §§ 21 – 23, fiske og lande en samlet garantert kvote på 19 tonn torsk. Dersom maksimalkvoten i § 21 etter refordeling økes til mer enn 19 tonn, gjelder den også for fartøy som er tildelt rekrutteringskvotebonus.

§ 25. Ferskfiskordningen for torsk

Fra og med 30. juni 2025 kan det enkelte fartøy, i tillegg til kvoten i § 21, § 22 og § 24, fiske inntil 20 % torsk per uke regnet av det fartøyet totalt har fisket av torsk og andre arter i tidsrommet fra og med mandag til og med søndag. Blåsteinbit, skate og hyse under 0,8 kg rund vekt skal ikke regnes med. Kun fangster som landes fersk inngår i beregningsgrunnlaget.

Fisk som er nedklasset og registrert med kvalitet skadd/vrak på landings- og sluttseddel inngår ikke i beregningsgrunnlaget.

Torskefangsten skal landes som rund eller sløyd torsk og registreres med tilhørende produkttilstand og konserveringsmåte på landings- og sluttseddelen.

Fartøy som har torskekvote igjen skal kun kvotebelastes for den andelen torsk som overstiger tillegget etter første ledd på ukebasis. Dersom fartøyet ikke har torskekvote igjen, inndras denne andelen eller verdien av den.

Tillegg etter første ledd kan ikke gis for fangst som kvotebelastes i henhold til § 33 sjette ledd om levendelagring av torsk.

§ 26. Kvoter ved fiske etter hyse

Fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe kan fiske og lande hyse uten kvotebegrensning og har følgende kvoter av hyse (tonn):

Fartøylengde

Maksimalkvote

Herav garantert kvote

Under 8 meter

Ubegrenset

4,0

8 – 9,99 meter

Ubegrenset

5,6

10 meter og over

Ubegrenset

6,4

Fartøy som er tildelt rekrutteringskvotebonus i medhold av rekrutteringskvotebonusordningen har en garantert kvote på 7 tonn hyse. Maksimalkvoten i første ledd gjelder også for fartøy som er tildelt rekrutteringskvotebonus. 

§ 27. Kvoter ved fiske etter sei

Fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe kan fiske og lande sei uten kvotebegrensning (maksimalkvote). Hvert fartøy har en garantert kvote på 7 tonn.

Fartøy som har rekrutteringskvotebonus tildelt i medhold av rekrutteringskvotebonusordningen har en garantert kvote på 12,47 tonn sei. Maksimalkvoten i første ledd gjelder også for fartøy som er tildelt rekrutteringskvotebonus.

Dersom fisket blir stoppet, kan det enkelte fartøy fortsette fisket innenfor den garanterte kvoten. Fartøy som har fisket den garanterte kvoten kan ved fisket etter andre arter ha inntil 20 % bifangst av sei i de enkelte fangster og ved landing.

Kapittel 7. Fellesbestemmelser

§ 28. Trålere med kombinasjonsdrift

Fartøy med tillatelse til å drive trålfiske etter torsk og hyse, og som driver slikt fiske i kombinasjon med konvensjonelle redskap, kan ikke fiske mer enn kvoten for vedkommende størrelsesgruppe med mindre fartøyet er tildelt større kvote i medhold av § 7.

§ 29. Kvoteutnyttelse

Hvert fartøy kan bare fiske og lande en kvote av de enkelte fiskeslag innenfor kvoteåret. Dersom fartøyet har startet fiske på en kvote, kan det ikke starte fiske på en annen kvote av samme fiskeslag i løpet av kvoteåret. Uten hinder av dette kan hvert fartøy fiske og lande kvote utvekslet eller tildelt i medhold av bestemmelser om spesielle kvoteordninger. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke for fiske etter sei for fartøy som i løpet av året har hatt tildelt både torsketråltillatelse og seitråltillatelse. Bestemmelsene i første og andre punktum er heller ikke til hinder for at fartøy som har adgang til å delta i lukket gruppe i fisket etter sei med not, og som også har adgang til å delta i fisket med konvensjonelle redskaper i lukket gruppe, kan fiske begge seikvotene.

Dersom fartøyeier skifter ut sitt fartøy, skal det gjøres fradrag i kvoten som tildeles det ervervede fartøyet for det kvantum fartøyeier har fisket og landet innenfor kvoteåret med fartøyet som skiftes ut. Uten hinder av første ledd kan fartøyeier fiske med det ervervede fartøyet selv om tidligere eier har fisket og landet fangst med samme fartøy innenfor kvoteåret, men det skal da gjøres fradrag i kvoten for det kvantum selger av utskiftingsfartøyet har fisket og landet i kvoteåret med fartøyet. Første og annet ledd gjelder tilsvarende ved utskifting av fartøy i åpen gruppe. Når det kan gjøres fradrag både etter første og annet punktum, skal bare det kvantumet som er størst trekkes fra.

Ved kjøp av fartøy for fortsatt drift, kan ny fartøyeier uten hinder av første ledd fiske med det ervervede fartøyet selv om tidligere eier har fisket og landet fangst med samme fartøy innenfor kvoteåret, men det skal gjøres fradrag i kvoten for det selger av fartøyet har fisket og landet med dette fartøyet i løpet av kvoteåret. Tilsvarende gjelder ved kjøp av fartøy som skal delta i åpen gruppe.

Ved tildeling av fisketillatelse til erstatning for tilsvarende fisketillatelse som oppgis fra et annet fartøy, skal det gjøres fradrag i kvoten for det kvantum som innenfor kvoteåret er fisket i henhold til tillatelsen som oppgis fra det andre fartøyet. Fartøyet som tildeles fisketillatelse kan uten hinder av første ledd fiske på den tildelte fisketillatelsen, men det skal da gjøres fradrag i kvoten for det kvantum fartøyet har fisket i løpet av kvoteåret. Når det kan gjøres fradrag både etter første og annet punktum, skal bare det kvantum som er størst trekkes fra.

Dersom det er foretatt utskifting eller salg for fortsatt drift flere ganger i løpet av kvoteåret, eller både utskifting og salg for fortsatt drift, skal det så langt det passer tas høyde for dette ved fradrag i kvoten etter annet til fjerde ledd. Tilsvarende gjelder dersom en fisketillatelse tildeles til erstatning for tilsvarende fisketillatelse som oppgis fra annet fartøy, og den oppgitte tillatelsen tidligere i kvoteåret er tildelt til erstatning for fisketillatelse som oppgis fra et annet fartøy. Tilsvarende gjelder også så langt det passer dersom det i løpet av kvoteåret er gjennomført både utskifting eller salg for fortsatt drift, og tildeling av fisketillatelse til erstatning for tilsvarende tillatelse.

Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene i første ledd, annet ledd annet punktum og tredje ledd dersom fartøyet har deltatt i lukket gruppe i de enkelte fiskeri og ikke har skiftet eier de siste to årene. Det kan gjøres unntak fra bestemmelsen i fjerde ledd dersom fisketillatelsen som oppgis har vært tildelt samme fartøy sammenhengende i de siste to årene.

Fiskeridirektoratet kan gjøre unntak fra første ledd, annet ledd annet punktum og tredje ledd for fartøy som erverves til erstatning for fartøy som på grunn av havari eller forlis har vesentlig driftsavbrudd. Det er en forutsetning at vilkårene for bruk av leiefartøy ellers er oppfylt.

§ 30. Overføring av fangst

Kvantumet som kan fiskes og landes av det enkelte fartøy kan ikke overføres til annet fartøy. Det er også forbudt å motta og lande fangst som er fisket av annet fartøy.

Det er likevel tillatt å overføre fangst på feltet mellom fartøy med adgang til å fiske sei med not i lukket gruppe. Adgangen til å overføre gjelder ikke fangst som er tatt om bord eller som er låssatt.

Når et salgslag, i medhold av lov 21. juni 2013 nr. 75 om førstehåndsomsetning av viltlevande marine ressursar (fiskesalslagslova) § 14 jf. § 13, har iverksatt tvungen fangstdirigering i seinotfisket, kan salgslaget gi tillatelse til overføring av fangst mellom fartøy som er påmeldt og deltar i fisket. Salgslaget fører egen oversikt over gitte tillatelser. Oversikten gjøres tilgjengelig for Fiskeridirektoratet.

Når et salgslag i medhold av fiskesalslagslova § 13 har innført reguleringer av hensyn til avtaket, kan salgslaget gi tillatelse til overføring av overskytende fangst på feltet mellom fartøy i lukket gruppe over 21 meter største lengde som fisker med snurrevad. Det er ikke tillatt å overføre fangst som er tatt om bord. Salgslaget fører egen oversikt over gitte tillatelser og skal fortløpende informere Fiskeridirektoratets FMC.

§ 31. Kvotesamarbeidsordning i fisket etter torsk, hyse og sei for fartøy i lukket gruppe

Uten hinder av forbudene i § 29 og § 30 kan to fartøy i lukket gruppe med hjemmelslengde under 11 meter inngå et kvotesamarbeid på følgende vilkår:

 

a. Fiskeridirektoratet må ha mottatt skriftlig melding om kvotesamarbeid før fisket tar til. Det må også gis  melding ved endringer i kvotesamarbeidet. Pliktige meldinger skal sendes på eget skjema fra Fiskeridirektoratets internettsider.

b. Fartøyene har samme adgang til å delta i lukket gruppe i fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62° N.

c. Ved kvotesamarbeid mellom ulike eiere må begge eierne ha hatt adgang til å delta i fisket med et fartøy i 2023 eller 2024 og begge eiere må ha kvotebelastet et fartøy med følgende minimumskvantum av torsk i ett av årene:

Hjemmelslengde

Minimumskvantum for ett av årene 2023 eller 2024

Under 7 meter

4 tonn

7 – 7,9 meter

5 tonn

8 – 8,9 meter

6 tonn

9 – 9,9 meter

7 tonn

10 – 10,9 meter

8 tonn

 

Ved kvotesamarbeid mellom egne fartøy må eieren ha hatt adgang til å delta i fisket med to fartøy i 2023 eller 2024 og ha kvotebelastet to fartøy med et minimumskvantum av torsk i henhold til tabellen ovenfor i ett av årene.

Fiskeridirektoratet kan dispensere fra aktivitetskravet.

d. Fartøyeier må stå om bord under fisket og underskrive landings- eller sluttseddel. Dersom fartøyene har ulike eiere må begge fartøyeierne stå om bord under fisket og begge fartøyeiere må underskrive landings- eller sluttseddel. Det skal fylles ut seddel med angivelse av hvilket fartøy som har utøvet fisket og hvilket fartøy i kvotesamarbeidet som skal kvotebelastes. Innenfor hvert enkelt fartøys kvote bestemmer fartøyeierne hvor mye av fangsten av torsk, hyse og sei, samt bifangst, som skal føres på det enkelte fartøyet i kvotesamarbeidet. Fiskeridirektoratet kan dispensere fra kravet om at eier må stå om bord dersom:

  1. eier har tillitsverv i fiskeriorganisasjon eller offentlig verv, og vervet medfører at eier ikke kan stå om bord i fartøyet under utøvelse av fangst, eller
  2. eier er gravid eller har født barn for mindre enn to år siden, eller er i foreldrepermisjon, eller har omsorg for barn med langvarig sykdom, eller
  3. eier er forhindret fra å stå om bord i fartøyet under utøvelse av fangst på grunn av sykdom eller skade som vil kreve langvarig rehabilitering, eller
  4. eier er i vernepliktig førstegangstjeneste.

Der et fartøy eies av flere sammen, er det tilstrekkelig at en av disse fyller pliktene som frem går av bokstav d første punktum.

e. Det passive fartøyet i kvotesamarbeidet kan ikke drive fiske eller lande fangst i den tiden fartøyene er påmeldt kvotesamarbeidet.

f. Fartøy kan bare delta i ett kvotesamarbeid i fisket etter torsk, hyse og sei i løpet av kvoteåret. Ved utskiftning trer erstatningsfartøyet inn i utskiftningsfartøyets kvotesamarbeid i den utstrekning erstatningsfartøyet fyller vilkårene for dette. Et påmeldt kvotesamarbeid kan kanselleres dersom det ikke er landet fangst på hverken det aktive eller det passive fartøyet i perioden som ifølge påmelding er avsatt til kvotesamarbeid. For å kansellere et kvotesamarbeid må det sendes melding til postmottak@fiskeridir.no.

Når det aktive fartøyet i kvotesamarbeidet tilhører en annen lengdegruppe enn det passive fartøyet, får det passive fartøyet redusert overregulering som om det tilhørte samme lengdegruppe som det aktive fartøyet. Dette gjelder kun dersom det passive fartøyet har høyere overregulering enn det aktive fartøyet. Redusert overregulering for det passive fartøyets kvote gjelder fra oppstart av kvotesamarbeidet og ut kvoteåret. Dette gjelder også etter at kvotesamarbeidet er avsluttet.

I denne bestemmelsen legges eierbegrepet i deltakerforskriften § 2 bokstav a til grunn.

§ 32. Tiltak for vern av kysttorsk

Fiske etter torsk innenfor fjordlinjene må utøves med de begrensninger som følger av forskrift 23. desember 2021 nr. 3910 om gjennomføring av fiske, fangst og høsting av viltlevende marine ressurser (høstingsforskriften) kapittel VI om begrensninger ved fiske og fangst innenfor fjordlinjene.

Det er forbudt for fartøy med største lengde mellom 21 og 27,99 meter å fiske torsk, hyse og sei med konvensjonelle redskap innenfor grunnlinjen nord for 62° N. I statistikkområde 00, 06 og 07 gjelder forbudet ikke fiske etter hyse og sei. Fra og med 1. januar til og med 1. mai er det tillatt å fiske torsk inn til fjordlinjene i statistikkområde 00. Fra og med 1. januar til og med 10. april er det tillatt å fiske torsk inn til fjordlinjene i statistikkområde 06 og 07.

Det er forbudt for fartøy på eller over 28 meter største lengde å fiske torsk, hyse og sei med konvensjonelle redskap innenfor 4 nautiske mil av grunnlinjen nord for 62° N. I statistikkområde 06 og 07 gjelder forbudet ikke fiske etter hyse og sei. I statistikkområde 00 er det tillatt å fiske etter hyse og sei inn til en linje trukket fra N 67° 49,61′ Ø 012° 49,25′ til N 67° 15,20′ Ø 014° 18,90′, men ikke innenfor fjordlinjene. Tredje punktum gjelder tilsvarende ved fiske etter torsk fra og med 1. mars til og med 14. april. Fra og med 1. januar til og med 30. juni er det tillatt å fiske inn til grunnlinjen fra og med statistikkområde 05 til grensen mot Russland. Fra og med 1. juli til og med 31. desember er det tillatt å fiske inn til 2 nautiske mil av grunnlinjen fra Ø 021˚58,78` (Darupskjæret) til grensen mot Russland.

Det særskilt vernede området ved Henningsvær, som er angitt i vedlegg til forskriften nevnt i første ledd, er stengt for alt fiske fra og med 1. januar til og med 30. juni for fartøy med største lengde over 11 meter. Fiskeridirektoratet kan justere områdets utstrekning dersom dette er nødvendig for å verne kysttorsk utenfor grensen. Fiskeridirektoratet kan gjøre unntak fra forbudet for fartøy med største lengde på 11 meter eller større som fisker med andre konvensjonelle redskap enn snurrevad, dersom det anses å være tilstrekkelig store konsentrasjoner av skrei i området. Fiskeridirektoratet kan bestemme at et slikt unntak kun skal gjelde fartøy med største lengde under 15 meter. Områdets ytre grenser er fjordlinjer hele året.

Fiskeridirektoratet kan begrense eller forby alt fiske, også etter andre arter enn torsk, hyse og sei, i et område innenfor strekningen Henningsvær–Stamsund dersom dette er nødvendig for å verne kysttorsk. Et slikt forbud skal ikke være til hinder for fiske med håndsnøre eller fiskestang. Fiskeridirektoratet kan ytterligere begrense eller forby fisket etter torsk innenfor fjordlinje på Valbergfeltet ved Henningsvær ved dominerende forekomster av kysttorsk. Videre kan Fiskeridirektoratet i det samme området tillate fiske også for fartøy større enn 15 meter dersom det er store konsentrasjoner av skrei.

Fiskeridirektoratet kan midlertidig forby fiske etter torsk i bestemte områder hvor prøvetaking indikerer at kysttorsk dominerer.

Fra og med 1. mars til og med 31. mai er alt fiske forbudt i et område i Borgundfjorden som er angitt i vedlegg til forskriften nevnt i første ledd, også etter andre arter enn torsk, hyse og sei. Forbudet gjelder likevel ikke fiske med håndsnøre, fiskestang eller fiske etter sjøkreps med teiner med sirkelformede inngangskalver som ikke er større en 80 mm i diameter. Fiskeridirektoratet kan gjøre unntak fra forbudet for fartøy som fisker med andre konvensjonelle redskap enn snurrevad dersom det anses å være vesentlige konsentrasjoner av skrei i området.

Fra og med 1. mars til og med 31. mai er det videre forbudt å fiske med stolpesatte garn i et område øst for en linje trukket mellom følgende posisjoner (Heissafjorden):

  1. N 62° 28,18′ Ø 06° 05,42′ Tuneset
  2. N 62° 28,16′ Ø 06° 03,91′ Erkneflua
  3. N 62° 26,21′ Ø 06° 03,35′ Eltraneset

Det er likevel tillatt med stolpesatte garn når høyde på strukket maske i garn og stolper totalt er mindre enn 23 meter.

Fartøy som har forbud mot å fiske torsk innenfor fjordlinjene med konvensjonelle redskap kan, ved fiske etter andre arter i dette området, maksimalt ha 5 % bifangst av torsk i vekt i de enkelte fangster og ved landing.

Fartøy som etter andre og tredje ledd har forbud mot å fiske torsk, hyse og sei med konvensjonelle redskap innenfor grunnlinjene eller innenfor 2 eller 4 nautiske mil av grunnlinjene kan, ved fiske med konvensjonelle redskaper etter andre arter innenfor disse grensene, maksimalt ha 20 % samlet bifangst av torsk, hyse og sei i vekt i de enkelte fangster og ved landing. I statistikkområde 00, 06 og 07 kan fartøy som har forbud mot å fiske torsk med konvensjonelle redskap innenfor grunnlinjene eller innenfor 4 nautiske mil av grunnlinjene, ved fiske med konvensjonelle redskaper innenfor disse grensene, maksimalt ha 20 % bifangst av torsk i vekt i de enkelte fangster og ved landing. Bestemmelsene i dette leddet gir ikke adgang til større bifangst av torsk ved fiske innenfor fjordlinjene enn det som følger av tiende ledd.

Det er et vilkår at all bifangst av torsk, hyse og sei etter bestemmelsen her kan avregnes fartøyets kvote, eller den til enhver tid gjeldende ferskfiskordning, jf. § 17 og § 25. Konvensjonelle fartøy som ikke kan delta i åpen eller lukket gruppe kan ikke ha bifangst utover det som følger av § 35.

§ 33. Levendelagring av torsk i fisket med konvensjonelle redskap – kvoteavregning og plikter ved rømming

Før fartøyet starter fiske etter torsk som skal føres levende om bord, skal det sendes skriftlig påmelding til Fiskeridirektoratet.

Ved landing uten at omsetning skjer samtidig, skal landingsseddel fylles ut. Kvantumet belastes kvote på vanlig måte, hvis ikke unntakene i femte eller sjette ledd kommer til anvendelse.

Levende fisk skal røktes minst en gang hvert døgn. Ved rømming skal fisker straks gi Fiskeridirektoratet og vedkommende salgslag skriftlig melding. Henvisning til landingsseddel, antatt årsak og omfang skal oppgis.

Ved førstehåndsomsetning skal sluttseddel fylles ut. Kvantumet belastes kvote dersom det ikke er skrevet landingsseddel for fisken tidligere.

Dersom det tidligere er skrevet landingsseddel for fisken, skal kvantumet på sluttseddelen representere kvotebelastning i følgende tilfeller:

- Når avviket mellom kvanta på landingsseddel og sluttseddel ikke er større enn det som følger av naturlige sesongmessige variasjoner i fiskens kondisjon, og/eller

- Når avviket skyldes rømming som er en følge av en hendelse utenfor fiskers kontroll eller noen som handler på hans vegne. Kvantumet på sluttseddelen gjelder bare dersom fisker sannsynliggjør hva som er årsaken, omfanget og at hendelsen ligger utenfor fiskers kontroll eller noen som handler på hans vegne.

For torsk som er fisket fra og med 1. februar 2025, og som har vært eller skal settes i mellomlagringsmerd, skal endelig kvotebelastning utgjøre 60 % av kvantumet på sluttseddelen. Fangst skal lagres minimum tre uker i merd for å få utløst redusert kvotebelastning. Kvotetype «bonuskvote ved levende lagring» skal angis på landings- og sluttseddel.

Vedkommende salgsorganisasjon treffer beslutninger etter femte og sjette ledd.

§ 34. Kvotefaktorer

Fiskeridirektoratet fastsetter kvotene på grunnlag av det enkelte fartøys kvotefaktorer.

§ 35. Bifangst for kystfartøy som ikke kan delta i fisket

Merkeregistrerte kystfartøy som ikke har adgang til å delta i åpen eller lukket gruppe kan ved fiske etter andre arter ha inntil 10 % bifangst til sammen av torsk, hyse og sei ved landing. Samlet bifangst av torsk kan ikke overstige 2 tonn.

§ 36. Bemyndigelse

Fiskeridirektoratet kan stoppe fisket når totalkvotene, gruppekvotene eller kvantum avsatt til ferskfiskordning, åpen gruppe, kystfiskeordningen eller levendelagring er beregnet oppfisket.

Fiskeridirektoratet kan endre forskriften og fastsette nærmere bestemmelser som er nødvendig for å oppnå en rasjonell og hensiktsmessig utøvelse eller gjennomføring av fisket.

Kapittel 8. Overtredelsesgebyr, straff og ikrafttredelse

§ 37. Overtredelsesgebyr

Foretak og den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av forskriften, kan ilegges overtredelsesgebyr i henhold til havressurslova § 59 og forskrift 20. desember 2011 nr. 1437 om bruk av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr ved brudd på havressurslova og deltakerlova.

§ 38. Straff

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av forskriften, straffes i henhold til havressurslova § 60, § 61, § 62, § 64 og § 65 og deltakerloven § 31. På samme måte straffes forsøk og medvirkning.

§ 39. Ikrafttredelse

Forskriften trer i kraft 1. januar 2025 og gjelder til og med 31. desember 2025.

-------------------------

TO/EW

 

Utgåtte j-meldinger

  1. J-76-2025
  2. J-45-2025
  3. J-38-2025
  4. J-28-2025
  5. J-19-2025
  6. J-265-2024
  7. J-211-2024
  8. J-205-2024
  9. J-188-2024
  10. J-175-2024
  11. J-172-2024
  12. J-170-2024
  13. J-152-2024
  14. J-147-2024
  15. J-131-2024
  16. J-76-2024
  17. J-59-2024
  18. J-41-2024
  19. J-33-2024
  20. J-30-2024
  21. J-21-2024
  22. J-243-2023
  23. J-216-2023
  24. J-190-2023
  25. J-185-2023
  26. J-162-2023
  27. J-156-2023
  28. J-152-2023
  29. J-131-2023
  30. J-128-2023
  31. J-82-2023
  32. J-79-2023
  33. J-72-2023
  34. J-64-2023
  35. J-59-2023
  36. J-56-2023
  37. J-54-2023
  38. J-37-2023
  39. J-32-2023
  40. J-23-2023
  41. J-22-2023
  42. J-14-2023
  43. J-299-2022
  44. J-276-2022
  45. J-250-2022
  46. J-244-2022
  47. J-242-2022
  48. J-241-2022
  49. J-211-2022
  50. J-191-2022
  51. J-189-2022
  52. J-185-2022
  53. J-181-2022
  54. J-156-2022
  55. J-147-2022
  56. J-110-2022
  57. J-109-2022
  58. J-96-2022
  59. J-79-2022
  60. J-76-2022
  61. J-67-2022
  62. J-57-2022
  63. J-55-2022
  64. J-40-2022
  65. J-32-2022
  66. J-31-2022
  67. J-30-2022
  68. J-16-2022
  69. J-7-2022
  70. J-278-2021
  71. J-277-2021
  72. J-264-2021
  73. J-245-2021
  74. J-236-2021
  75. J-230-2021
  76. J-219-2021
  77. J-201-2021
  78. J-200-2021
  79. J-199-2021
  80. J-184-2021
  81. J-158-2021
  82. J-155-2021
  83. J-144-2021
  84. J-123-2021
  85. J-103-2021
  86. J-90-2021
  87. J-82-2021
  88. J-71-2021
  89. J-67-2021
  90. J-53-2021
  91. J-36-2021
  92. J-22-2021
  93. J-21-2021
  94. J-11-2021
  95. J-6-2021
  96. J-234-2020
  97. J-237-2020
  98. J-183-2020
  99. J-156-2020
  100. J-152-2020
  101. J-141-2020
  102. J-115-2020
  103. J-58-2020
  104. J-53-2020
  105. J-52-2020
  106. J-51-2020
  107. J-31-2020
  108. J-27-2020
  109. J-8-2020
  110. J-248-2019
  111. J-221-2019
  112. J-198-2019
  113. J-195-2019
  114. J-189-2019
  115. J-166-2019
  116. J-148-2019
  117. J-95-2019
  118. J-72-2019
  119. J-70-2019
  120. J-49-2019
  121. J-42-2019
  122. J-16-2019
  123. J-4-2019
  124. J-261-2018
  125. J-230-2018
  126. J-203-2018
  127. J-195-2018
  128. J-190-2018
  129. J-189-2018
  130. J-180-2018
  131. J-174-2018
  132. J-164-2018
  133. J-159-2018
  134. J-139-2018
  135. J-137-2018
  136. J-122-2018
  137. J-96-2018
  138. J-91-2018
  139. J-74-2018
  140. J-66-2018
  141. J-63-2018
  142. J-62-2018
  143. J-52-2018
  144. J-43-2018
  145. J-38-2018
  146. J-36-2018
  147. J-34-2018
  148. J-29-2018
  149. J-19-2018
  150. J-273-2017
  151. J-276-2017
  152. J-243-2017
  153. J-218-2017
  154. J-189-2017
  155. J-184-2017
  156. J-180-2017
  157. J-170-2017
  158. J-153-2017
  159. J-149-2017
  160. J-128-2017
  161. J-90-2017
  162. J-80-2017
  163. J-76-2017
  164. J-68-2017
  165. J-67-2017
  166. J-62-2017
  167. J-59-2017
  168. J-55-2017
  169. J-54-2017
  170. J-48-2017
  171. J-38-2017
  172. J-29-2017
  173. J-256-2016
  174. J-223-2016
  175. J-219-2016
  176. J-212-2016
  177. J-211-2016
  178. J-201-2016
  179. J-200-2016
  180. J-199-2016
  181. J-168-2016
  182. J-153-2016
  183. J-118-2016
  184. J-110-2016
  185. J-75-2016
  186. J-67-2016
  187. J-62-2016
  188. J-58-2016
  189. J-55-2016
  190. J-46-2016
  191. J-42-2016
  192. J-14-2016
  193. J-299-2015
  194. J-265-2015
  195. J-288-2015
  196. J-256-2015
  197. J-249-2015
  198. J-242-2015
  199. J-237-2015
  200. J-236-2015
  201. J-232-2015
  202. J-229-2015
  203. J-219-2015
  204. J-212-2015
  205. J-206-2015
  206. J-198-2015
  207. J-163-2015
  208. J-137-2015
  209. J-135-2015
  210. J-131-2015
  211. J-127-2015
  212. J-95-2015
  213. J-89-2015
  214. J-81-2015
  215. J-73-2015
  216. J-52-2015
  217. J-46-2015
  218. J-22-2015
  219. J-21-2015
  220. J-290-2014
  221. J-264-2014
  222. J-258-2014
  223. J-239-2014
  224. J-235-2014
  225. J-230-2014
  226. J-228-2014
  227. J-222-2014
  228. J-197-2014
  229. J-192-2014
  230. J-182-2014
  231. J-169-2014
  232. J-161-2014
  233. J-129-2014
  234. J-114-2014
  235. J-96-2014
  236. J-91-2014
  237. J-88-2014
  238. J-74-2014
  239. J-70-2014
  240. J-66-2014
  241. J-29-2014
  242. J-17-2014
  243. J-16-2014
  244. J-8-2014
  245. J-2-2014
  246. J-280-2013
  247. J-272-2013
  248. J-270-2013
  249. J-261-2013
  250. J-249-2013
  251. J-238-2013
  252. J-227-2013
  253. J-222-2013
  254. J-219-2013
  255. J-218-2013
  256. J-213-2013
  257. J-210-2013
  258. J-208-2013
  259. J-207-2013
  260. J-197-2013
  261. J-188-2013
  262. J-181-2013
  263. J-176-2013
  264. J-169-2013
  265. J-161-2013
  266. J-156-2013
  267. J-147-2013
  268. J-134-2013
  269. J-114-2013
  270. J-105-2013
  271. J-90-2013
  272. J-88-2013
  273. J-87-2013
  274. J-73-2013
  275. J-72-2013
  276. J-57-2013
  277. J-45-2013
  278. J-9-2013
  279. J-227-2012
  280. J-220-2012
  281. J-201-2012
  282. J-200-2012
  283. J-188-2012
  284. J-183-2012
  285. J-181-2012
  286. J-177-2012
  287. J-176-2012
  288. J-167-2012
  289. J-165-2012
  290. J-159-2012
  291. J-149-2012
  292. J-136-2012
  293. J-128-2012
  294. J-110-2012
  295. J-92-2012
  296. J-54-2012
  297. J-51-2012
  298. J-48-2012
  299. J-6-2012
  300. J-278-2011
  301. J-266-2011
  302. J-255-2011
  303. J-253-2011
  304. J-241-2011
  305. J-229-2011
  306. J-223-2011
  307. J-222-2011
  308. J-214-2011
  309. J-210-2011
  310. J-203-2011
  311. J-193-2011
  312. J-186-2011
  313. J-180-2011
  314. J-170-2011
  315. J-145-2011
  316. J-117-2011
  317. J-114-2011
  318. J-107-2011
  319. J-93-2011
  320. J-80-2011
  321. J-59-2011
  322. J-29-2011
  323. J-293-2010
  324. J-287-2010
  325. J-236-2010
  326. J-235-2010
  327. J-233-2010
  328. J-231-2010
  329. J-222-2010
  330. J-203-2010
  331. J-187-2010
  332. J-181-2010
  333. J-158-2010
  334. J-136-2010
  335. J-90-2010
  336. J-81-2010
  337. J-78-2010
  338. J-59-2010
  339. J-46-2010
  340. J-266-2009
  341. J-234-2009
  342. J-229-2009
  343. J-213-2009
  344. J-212-2009
  345. J-208-2009
  346. J-203-2009
  347. J-190-2009
  348. J-164-2009
  349. J-154-2009
  350. J-148-2009
  351. J-140-2009
  352. J-120-2009
  353. J-94-2009
  354. J-92-2009
  355. J-77-2009
  356. J-58-2009
  357. J-52-2009
  358. J-8-2009
  359. J-290-2008
  360. J-257-2008
  361. J-247-2008
  362. J-242-2008
  363. J-231-2008
  364. J-226-2008
  365. J-213-2008
  366. J-199-2008
  367. J-195-2008
  368. J-181-2008
  369. J-165-2008
  370. J-153-2008
  371. J-145-2008
  372. J-130-2008
  373. J-93-2008
  374. J-61-2008
  375. J-35-2008
  376. J-26-2008
  377. J-284-2007
  378. J-237-2007
  379. J-216-2007
  380. J-213-2007
  381. J-209-2007
  382. J-191-2007
  383. J-182-2007
  384. J-176-2007
  385. J-170-2007
  386. J-132-2007
  387. J-110-2007
  388. J-71-2007
  389. J-63-2007
  390. J-21-2007
  391. J-11-2007
  392. J-6-2007
  393. J-257-2006
  394. J-232-2006
  395. J-213-2006
  396. J-206-2006
  397. J-198-2006
  398. J-193-2006
  399. J-176-2006
  400. J-173-2006
  401. J-167-2006
  402. J-164-2006
  403. J-160-2006
  404. J-151-2006
  405. J-144-2006
  406. J-139-2006
  407. J-116-2006
  408. J-112-2006
  409. J-100-2006
  410. J-92-2006
  411. J-82-2006
  412. J-78-2006
  413. J-74-2006
  414. J-69-2006
  415. J-67-2006
  416. J-62-2006
  417. J-55-2006
  418. J-48-2006
  419. J-43-2006
  420. J-41-2006
  421. J-4-2006
  422. J-278-2005
  423. J-262-2005
  424. J-237-2005
  425. J-223-2005
  426. J-217-2005
  427. J-213-2005
  428. J-211-2005
  429. J-204-2005
  430. J-179-2005
  431. J-170-2005
  432. J-151-2005
  433. J-144-2005
  434. J-125-2005
  435. J-124-2005
  436. J-109-2005
  437. J-105-2005
  438. J-102-2005
  439. J-84-2005
  440. J-71-2005
  441. J-70-2005
  442. J-61-2005
  443. J-57-2005
  444. J-49-2005
  445. J-30-2005
  446. J-249-2004
  447. J-191-2004
  448. J-105-2004
  449. J-93-2004
  450. J-262-2003
  451. J-223-2003
  452. J-205-2003
  453. J-180-2003
  454. J-114-2003
  455. J-54-2003
  456. J-289-2002
  457. J-200-2002
  458. J-196-2002
  459. J-151-2002
  460. J-15-2002