J-61-2012: (Utgått) Forskrift om endring av forskrift om fartøykvoter og maksimalkvoter ved fiske etter kolmule i 2012

Erstatter: J-44-2012

Erstattet av: J-68-2012

Endringer: Se utgåtte meldinger

Gyldig fra: 10.03.2012

Gyldig til: 01.01.2013

Forskrift om endring av forskrift om fartøykvoter og maksimalkvoter ved fiske etter kolmule i 2012

Innholdsfortegnelse:

    Fiskeridirektoratet har 9. mars 2012 med hjemmel i lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) av 6. juni 2008 nr. 37 §§ 11 og 12, jf forskrift 6. desember 2011 om regulering av fisket etter kolmule i 2012 §§ 5 og 11 og forskrift av 13. oktober 2006 om spesielle tillatelser til å drive enkelte former for fiske og fangst (konsesjonsforskriften) §§ 2-8 og 2-12, fastsatt følgende forskrift:

    I

    I forskrift av 6. februar 2012 nr. 127 om fartøykvoter og maksimalkvoter ved fiske etter kolmule i 2012:

    § 1 første ledd (endret) skal lyde:

    Kolmuletrålernes fartøykvoter i fisket etter kolmule i Norges territorialfarvann og økonomiske sone, fiskerisonen ved Jan Mayen, fiskevernsonen ved Svalbard, i internasjonalt farvann og i færøysk sone beregnes på grunnlag av en kvoteenhet fastsatt til 1 840 tonn. Av den totale kvoteenhet kan en fartøykvote beregnet på grunnlag av en delkvoteenhet på inntil 1 660 tonn fiskes i EU-sonen.

    II

    Denne forskrift trer i kraft straks.

    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

    Forskriften lyder etter dette:

    Forskrift om fartøykvoter og maksimalkvoter ved fiske etter kolmule i 2012

    Fiskeridirektoratet har 6. februar 2012 med hjemmel i lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) av 6. juni 2008 nr. 37 §§ 11 og 12, jf forskrift 6. desember 2011 om regulering av fisket etter kolmule i 2012 §§ 5 og 11 og forskrift av 13. oktober 2006 om spesielle tillatelser til å drive enkelte former for fiske og fangst (konsesjonsforskriften) §§ 2-8 og 2-12, fastsatt følgende forskrift:

    § 1 Fartøykvoter for fartøy med kolmuletråltillatelse

    Kolmuletrålernes fartøykvoter i fisket etter kolmule i Norges territorialfarvann og økonomiske sone, fiskerisonen ved Jan Mayen, fiskevernsonen ved Svalbard, i internasjonalt farvann og i færøysk sone beregnes på grunnlag av en kvoteenhet fastsatt til 1 840 tonn. Av den totale kvoteenhet kan en fartøykvote beregnet på grunnlag av en delkvoteenhet på inntil 1 660 tonn fiskes i EU-sonen.

    Fartøyets individuelle kvoter beregnes ved å multiplisere kvoteenheten, eller delkvoteenhetene for de ulike områder, med fartøyets fastsatte faktor i fisket etter kolmule.

    § 2 Maksimalkvoter for fartøy med pelagisk tråltillatelse eller nordsjøtråltillatelse

    Ved beregning av maksimalkvoten for fartøy med pelagisk tråltillatelse eller nordsjøtråltillatelse i fisket etter kolmule i Norges territorialfarvann og økonomiske sone, fiskerisonen ved Jan Mayen, fiskevernsonen ved Svalbard, i internasjonalt farvann og i færøysk sone brukes faktoren 1,00. Av den totale maksimalkvoten kan en maksimalkvote beregnet på grunnlag av faktoren 0,83 fiskes i EU-sonen.

    § 3 Faktisk lastekapasitet

    Fartøy med pelagisk tråltillatelse eller nordsjøtråltillatelse kan i fisket etter kolmule ta om bord og levere fangst per tur lik fartøyets faktiske lastekapasitet, dog ikke utover størrelsesbegrensning angitt i §§ 2-7 og 2-11 i forskrift av 13. oktober 2006 om spesielle tillatelser til å drive enkelte former for fiske og fangst (konsesjonsforskriften).

    § 4 Ikrafttredelse

    Denne forskrift trer i kraft straks og gjelder til og med 31. desember 2012.

    Jobber du i fiskerinæringen?

    Vi vil gjerne intervjue deg om hvilke utfordringer fiskerinæringen står overfor når det gjelder å følge regelverket i praksis.  

    Les mer og meld deg til intervju