Klagerettigheter
Du har rett til å klage på vedtak du har fått fra Fiskeridirektoratet.
Hvem kan du klage til?
Du sender klagen din til Fiskeridirektoratet, enten elektronisk eller i posten.
Hvis vi ikke tar klagen til følge, sender vi den til Nærings- og fiskeridepartementet for endelig klagebehandling.
Klagefrist
Fristen for å klage er tre uker fra det tidspunktet underretning om vedtaket er kommet frem. Dette betyr når vedtaket ble gjort tilgjengelig i digital postkasse, og varsel om dette er sendt.
Dersom du har behov for å forlenge klagefristen, må du sende oss en begrunnet forespørsel før klagefristen går ut. Forespørselen gir ikke automatisk rett til utsatt frist, men blir vurdert konkret i den enkelte sak.
Dersom du klager for sent, kan vi avvise klagen. Da er det viktig at du gir oss en forklaring på hvorfor klagen ble sendt inn for sent, slik at vi kan vurdere om klagen likevel kan behandles.
Rett til å kreve begrunnelse
Dersom du mener vi ikke har begrunnet vedtaket vårt, kan du kreve en slik begrunnelse før fristen går ut. Ny klagefrist blir da regnet fra den dagen du mottar begrunnelsen.
Innholdet i klagen
Hvis du mener at vedtaket er feil, kan det skyldes feil i saksbehandlingen eller lovanvendelsen, eller at saken din er behandlet på en uriktig eller uforsvarlig måte. Noen ganger kan det være vanskelig å skille mellom disse grunnene.
Det viktige er at du i klagen redegjør for hvorfor du mener vedtaket er feil. Du kan ikke klage på selve regelverket, men på vedtaket du har fått.
Huskeliste når du skriver klage
Du må presisere
- hvilket vedtak du klager på
- årsaken til at du klager
- endringer du ønsker
- eventuelle andre opplysninger du mener kan ha betydning for vurdering av klagen
Forklar med dine egne ord hva som gjør at du er uenig og hva du ønsker endret. Legg gjerne ved dokumenter som kan vise oss hvorfor du er uenig.
Rett til innsyn
Du har rett til å be om innsyn i dokumentene i saken din, og som ligger til grunn for saksbehandlingen som ledet frem til vedtaket. Det er riktignok noen unntak.
Hjelp med klagen
Vi kan veilede deg om hvordan du sender en klage. Kontakt oss på telefon eller skriv til oss, så vil vi kunne rettlede deg.
Andre klagemuligheter
Hvis du har brukt de klagemulighetene som er i forvaltningen, uten å få medhold, har du mulighet til å sende klage til Sivilombudet. Dette er en ekstraordinær klagerett, som betyr at Sivilombudet står fritt til å bestemme om de vil behandle klagen.