J-144-2022: Forskrift om regulering av fisket etter makrell i 2022

Erstatter: J-136-2022

Endringer: Se utgåtte meldinger

Gyldig fra: 22.07.2022

Gyldig til: 31.12.2022

Forskrift om endring av forskrift om regulering av fisket etter makrell i 2022

Innholdsfortegnelse:

    Fastsatt av Fiskeridirektoratet 22. juli 2022 med hjemmel i lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) §§ 11 og 12 og forskrift 21. desember 2021 nr. 3824 om regulering av fisket etter makrell i 2022 § 26.

    I

    I forskrift 21. desember 2021 nr. 3824 om regulering av fisket etter makrell i 2022 gjøres følgende endringer:

    § 18 (endret) skal lyde:

    § 18 Kvote for ikke-merkeregistrert fartøy som fisker makrell med landnot

    Den som fisker makrell med landnot fra fartøy som ikke er merkeregistrert, jf. forskrift 10. februar 2011 nr. 593 om fiske med landnot ved fiske med fartøy som ikke er merkeregistrert, kan fiske og lande inntil 15 tonn makrell. Garantert kvantum er 5 tonn. Fisket etter første punktum stoppes med virkning fra og med mandag 25. juli 2022 klokken 15. Siste frist for innmelding er mandag 25. juli 2022 klokken 19.00.

    II

    Forskriften trer i kraft straks

    «»»»»»»»»»»»»»»»»»»

    Forskriften lyder etter dette:

    ---------------

    Forskrift om regulering av fisket etter makrell i 2022

    Fastsatt av Nærings- og fiskeridepartementet 21. desember 2021 med hjemmel i lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) §§ 11, 12, 13, 14, 16, 27, 36, 37 og 59 og lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven) §§ 12, 20 og 21, jf. delegeringsvedtak 11. februar 2000 nr. 99.

    Kapittel 1. Fiskeforbud og kvoter

    § 1 Generelt forbud
     

    Det er forbudt for norske fartøy å fiske og lande makrell i 2022.

    § 2 Totalkvote
     

    Uten hinder av forbudet i § 1 kan norske fartøy med adgang til å delta, fiske og lande inntil 284 539 tonn makrell i Norges territorialfarvann, Norges økonomiske sone, Fiskerisonen ved Jan Mayen, Fiskevernsonen ved Svalbard og i internasjonalt farvann. Av dette kvantumet avsettes 955 til forsknings- og undervisningskvoter, 1 300 tonn til agn og 867 tonn til rekrutteringskvoter for fartøy i lukket kystgruppe og 246 tonn til rekrutteringskvoter for fartøy i åpen kystgruppe.

    Av totalkvoten kan 6 600 tonn fiskes i Færøyenes fiskerisone.

    Fiskeridirektoratet kan differensiere kvoter fastsatt i forskriften for fiske i Færøyenes fiskerisone.

    § 3 Gruppekvoter for ringnotfartøy
     

    Fartøy med ringnottillatelse kan fiske og lande inntil 198 821 tonn makrell.

    Små ringnotfartøy kan fiske og lande inntil 18 086 tonn makrell.

    § 4 Gruppekvote for trålfartøy
     

    Fartøy med makrelltråltillatelse kan fiske og lande inntil 11 247 tonn makrell til konsum.

    Gruppekvoten for fartøy med makrelltråltillatelse skal i 2023 reduseres tilsvarende Fiskeridirektoratets beregning av differansen mellom estimert fangst og seddelført fangst av makrell fisket og landet av fartøy med makrelltråltillatelse i 2022. Fangst av makrell fra fartøy som også har ringnottillatelse omfattes ikke av beregningen.

    § 5 Gruppekvoter for kystfartøy
     

    Fartøy med adgang til å delta i kystfartøygruppen og ikke-merkeregistrerte fartøy med adgang til å delta i fisket med landnot, kan fiske og lande inntil 53 884 tonn makrell, hvorav:

    1. fartøy med adgang til å delta i lukket gruppe kan fiske og lande inntil 53 134 tonn. Gruppekvoten inkluderer 867 tonn til rekrutteringsordningen.
    2. fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe kan fiske og lande innenfor en avsetning på 650 tonn.
    3. ikke-merkeregistrerte fartøy med adgang til å delta i fiske med landnot, kan fiske og lande inntil 100 tonn.

    § 6 Kvotefleksibilitet over årsskiftet på gruppenivå
     

    Dersom en gruppekvote overfiskes, kan Fiskeridirektoratet belaste gruppekvoten det påfølgende kvoteåret med et tilsvarende kvantum.

    Dersom en gruppekvote ikke er oppfisket ved kvoteårets slutt, kan Fiskeridirektoratet godskrive inntil 10 % av denne gruppekvoten til det påfølgende kvoteåret.

    Dersom det beregnes at det vil gjenstå mer enn 10 % av en gruppekvote ved kvoteårets slutt, kan Fiskeridirektoratet innenfor samme kvoteår refordele overskytende kvantum til andre fartøygrupper.

    Gruppekvotene angitt i forskriften er ikke justert for eventuelle overføringer av kvantum mellom kvoteår som beskrevet i første og andre ledd.

    Bestemmelsene i første til fjerde ledd gjelder ikke for gruppekvoten nevnt i § 5 bokstav c for ikke-merkeregistrerte fartøy med adgang til å delta i fisket med landnot.

    Kapittel 2. Fiske i ringnotgruppen

    § 7 Fartøykvoter
     

    Fartøy med ringnottillatelse tildeles fartøykvoter på grunnlag av følgende kvotefaktorer:

    1500 hl +

    40 % av konsesjonskapasiteten fra

    0-

    4000 hl

    30 % av konsesjonskapasiteten fra

    4000-

    6000 hl

    20 % av konsesjonskapasiteten fra

    6000-

    10 000 hl

    10 % av konsesjonskapasiteten

    over

    10 000 hl

    Kvotefaktoren blir omregnet til tonn ved at 1 hektoliter = 0,1 tonn (100 kilo).

    For små ringnotfartøy med hjemmelslengde mellom 21,35 og 28 meter legges fastsatt kvotefaktor per 19. november 2006 til grunn for utregning av fartøykvoten.

    Kvoten til det enkelte fartøyet beregnes ved å multiplisere fartøyets kvotefaktorer med en kvoteenhet fastsatt av Fiskeridirektoratet.

    Kvoteenheten for fartøy med ringnottillatelse er 4,84 tonn. Kvoteenheten for små ringnotfartøy er 5,42 tonn.

    § 8 Kvotefleksibilitet over årsskiftet på fartøynivå

    Fartøy med ringnottillatelse og små ringnotfartøy kan overfiske kvoten tildelt etter
    § 7 med inntil 10 % i 2022. Fartøy som benytter denne adgangen vil bli belastet et tilsvarende kvantum for kvoteåret 2023. Dersom kvoten ikke er oppfisket ved utløpet av 2022, godskrives inntil 10 % av denne kvoten til 2023 med mindre departementet senest i reguleringen for 2023 bestemmer noe annet. Fartøy som benyttet adgangen til kvotefleksibilitet over årsskiftet i 2021 blir belastet eller godskrevet et tilsvarende kvantum for kvoteåret 2022.

    Fartøy som i 2022 benytter slumpfiskeordningen i henhold til forskrift 4. mars 2005 nr. 193 om strukturkvoteordning mv. for havfiskeflåten § 15, kan ikke benytte adgangen til kvotefleksibilitet på fartøynivå.

    Kapittel 3. Fiske i trålgruppen

    § 9 Fartøykvoter
     

    Fartøy med makrelltråltillatelse tildeles fartøykvoter på grunnlag av følgende kvotefaktorer:

    50 tonn +

    50 % av bruttotonnasje fra

    0 – 100

    40 % av bruttotonnasje fra

    101 – 200

    30 % av bruttotonnasje fra

    201 – 300

    20 % av bruttotonnasje fra

    301 – 400

    10 % av bruttotonnasje fra

    401 – 600

    Ved beregning av fartøyets kvotefaktor gjelder tonnasje i henhold til Skipskontrollens målebrev eller identitetsbevis utstedt senest 31. desember 2001, eventuelt fartøyets tonnasje i henhold til Skipskontrollens målebrev eller identitetsbevis etter foretatt utskifting eller ombygging i overensstemmelse med utskifting- eller ombyggingstillatelse gitt senest samme dato. Ved eierskifte nyttes bruttotonnasje per nevnte tidspunkt for det fartøy reder hadde konsesjon på ved årets begynnelse eller tidligere.

    Kvoten til det enkelte fartøyet beregnes ved å multiplisere fartøyets kvotefaktorer med en kvoteenhet på 1,0.

    Fartøy med makrelltråltillatelse som deltar som ringnotfartøy eller som kystfartøy, kan ikke delta i trålgruppens fiske etter makrell.

    § 10 Kvotefleksibilitet over årsskiftet på fartøynivå

    Fartøy med makrelltråltillatelse kan overfiske kvoten tildelt etter § 9 med inntil 10 % i 2022. Fartøy som benytter denne adgangen vil bli belastet et tilsvarende kvantum for kvoteåret 2023. Dersom kvoten ikke er oppfisket ved utløpet av 2022, godskrives inntil 10 % av denne kvoten til 2023 med mindre departementet senest i reguleringen for 2023 bestemmer noe annet. Fartøy som benyttet adgangen til kvotefleksibilitet over årsskiftet i 2021 blir belastet eller godskrevet et tilsvarende kvantum for kvoteåret 2022.

    Fartøy som i 2022 benytter slumpfiskeordningen i henhold til forskrift om strukturkvoteordning mv. for havfiskeflåten § 15, kan ikke benytte adgangen til kvotefleksibilitet på fartøynivå.

    § 11 Partråling
     

    Uten hinder av forbudet i §§ 20 og 21 kan fartøy som partråler på følgende vilkår fordele kvantumet ved landing, uavhengig av hvilket fartøy som fører fangsten:

    1. Fartøyene må være skriftlig påmeldt som partrållag til Norges Sildesalgslag før fisket tar til.

    1. Fartøyene i partrållaget må fiske med samme redskap, og to fartøy kan dra med inntil 2 wire i hver sin vinge av trålredskapet. Det er ikke tillatt å nytte tråldører under partråling.

    1. Dersom fangst som tas i forbindelse med partråling deles, skal minimum 20 % av fangsten per landing fordeles til de aktuelle fartøyene. Det skal alltid føres fangst på det fartøy som lander fangsten.

    1. Ved innmelding av fangst til Norges Sildesalgslag og ved landing skal det gis oppgave over at fangsten er tatt som partrållag.

    1. Et fartøy kan ikke dele fangst med mer enn tre andre fartøy i løpet av kvoteåret. Et fartøy kan likevel dele fangst med nytt fartøy dersom tidligere fartøy i partrållaget er utgått av merkeregisteret som følge av en strukturordning.

    Før oppstart av fisket med partrål skal det sendes melding til Fiskeridirektoratets regionkontor i den region hvor fisket skal pågå. Fiskeridirektoratets regionkontor kan kreve at fartøy som meldes som partrållag fremstiller seg for godkjenning. Fiskeridirektoratet er klageinstans.

    Kapittel 4. Fiske i kystfartøygruppen

     

    § 12 Fartøy- og maksimalkvoter for fartøy i lukket gruppe

    Fartøy med adgang til å delta i lukket gruppe kan fiske og lande følgende kvanta makrell:

    Hjemmelslengde

    Deltakeradgang

    Kvotefaktor

    Fartøykvote (garantert) for alle fartøy (tonn)

    Maksimalkvote for fartøy med st. l. og hj. l. under 15 meter (tonn)

     
       
       

    0-9,99

    Garn og snøre

    1,3544

    52,69

    115,91

       

    Not

    1,4246

    55,42

    121,92

       

    10-12,99

    Garn og snøre

    2,3701

    92,20

    202,84

       

    Not

    1,8129

    70,53

    155,15

       

    13-14,99

    Garn og snøre

    2,3701

    92,20

    202,84

       

    Not

    4,9777

    193,64

    426,00

       

    15-17,99

    Garn og snøre

    2,8847

    112,22

       

    Not

    7,0565

    274,51

       

    18-21,35

    Garn og snøre

    2,8847

    112,22

       

    Not

    11,0682

    430,58

       

    Kvoten til det enkelte fartøy beregnes ved å multiplisere fartøyets kvotefaktorer med en kvoteenhet. Kvoteenheten for beregning av fartøykvoten er 15,760 tonn. Med virkning fra og med 23 mai 2022 økes kvoteenheten for beregning av fartøykvoten til 25 tonn, fra og med 23. juni økes den til 35 tonn, og fra og med 5. juli økes den til 38,902 tonn. For fartøy med største lengde og hjemmelslengde under 15 meter er kvoteenheten for beregning av maksimalkvoten satt til 29,943 tonn. Med virkning fra og med 23 mai 2022 økes kvoteenheten for beregning av maksimalkvoten til 47,5 tonn, fra og med 23. juni økes den til 60 tonn, og fra og med 5. juli økes den til 85,582 tonn.

    Fartøy med adgang til å delta i fisket med garn og snøre med største lengde på eller over 15 meter kan fiske og lande en maksimalkvote tilsvarende fartøy under 15 meter største lengde og hjemmelslengde, jf. første og annet ledd, dersom følgende vilkår er oppfylt:

    • Fartøyet kan ikke fiske med not eller trål i perioden mellom 1. januar 2022 og 31. desember 2022.
    • Før fartøyets første tur i fisket etter makrell skal Fiskeridirektoratet ha mottatt påmelding på e-post til postmottak@fiskeridir.no. Påmeldingen skal inneholde navn på fartøy, registreringsnummer, kontaktinformasjon til fartøyet og informasjon om at fartøyet melder seg på maksimalkvoteregulert garn- og snørefiske etter makrell.

    Redskapsvalg foretatt etter tredje ledd gjelder også ved senere salg, tildeling av adgang til å delta til erstatning for tilsvarende deltakeradgang eller utskifting av fartøy etter deltakerforskriften §§ 48, 50 og 51.

    § 13 Kvotefleksibilitet over årsskiftet på fartøynivå

    Etter at maksimal- og fartøykvoten som tildeles etter § 12 er utnyttet, kan det enkelte fartøy med hjemmelslengde og største lengde under 15 meter fiske og lande inntil 10 % av fartøykvoten i 2022. Fartøy som benytter denne adgangen i 2022 blir belastet et tilsvarende kvantum for kvoteåret 2023.

    Fartøy med hjemmelslengde under 15 meter og største lengde på eller over 15 meter, samt fartøy med hjemmelslengde på eller over 15 meter, kan overfiske kvoten tildelt etter § 12 med inntil 10 % i 2022. Fartøy som benytter denne adgangen i 2022 vil bli belastet et tilsvarende kvantum for kvoteåret 2023. Dersom kvoten ikke er oppfisket ved utløpet av 2022, godskrives inntil 10 % av denne kvoten til 2023 med mindre departementet senest i reguleringen for 2023 bestemmer noe annet. Adgangen til å overføre inntil 10 % ufisket kvantum til neste år er betinget av at det er registrert fangst på fartøyets deltakeradgang i inneværende år.

    Fartøy som benyttet adgangen til kvotefleksibilitet over årsskifte på fartøynivå 2021 blir belastet eller godskrevet et tilsvarende kvantum for kvoteåret 2022.

    § 14 Redskapsfleksibilitet

    Fartøy med adgang til å delta i fisket etter makrell med not kan også fiske notkvoten med garn og snøre. Tilsvarende kan fartøy med adgang til å delta med garn og snøre fiske denne kvoten med not.

    § 15 Strukturkvoteordningen

    Når et fartøy gis tillatelse til å fiske flere kvoter av makrell i medhold av strukturkvoteordningen, skal overførte kvoter beregnes ved bruk av samme kvoteenhet som ved beregning av mottakende fartøys grunnkvote.

    § 16 Fiske med snurrevad

    Det er forbudt å fiske etter makrell med snurrevad i andre områder enn de som fremkommer i høstingsforskriften §§ 4 og 5.

    Fiskeridirektoratet kan som en prøveordning gi dispensasjon fra forbudet i første ledd for fartøy i lukket gruppe for fiske innenfor 12 nautiske mil av grunnlinjene mellom N 58° 45` og N 58° 06,50` og vest for følgende 9 linjer:

    1. N 58° 28,50` Ø 005° 51,66`
      N 58° 28,53` Ø 005° 51,35`

    1. N 58° 27,27` Ø 005° 53,42`
      N 58° 27,88` Ø 005° 52,87`

    1. N 58° 24,50` Ø 006° 00,57`
      N 58° 24,50` Ø 005° 57,87`

    1. N 58° 19,90` Ø 006° 13,00`
      N 58° 20,04` Ø 006° 12,02`

    1. N 58° 19,41` Ø 006° 15,75`
      N 58° 19,42` Ø 006° 15,11`

    1. N 58° 18,63` Ø 006° 19,70`
      N 58° 18,63` Ø 006° 19,38`

    1. N 58° 16,54` Ø 006° 22,97`
      N 58° 16,67` Ø 006° 22,67`

    1. N 58° 14,70` Ø 006° 31,74`
      N 58° 14,92` Ø 006° 31,83`

    1. N 58° 10,68` Ø 006° 37,43`
      N 58° 12,66` Ø 006° 32,93`

    Søknad om dispensasjon etter annet ledd sendes til postmottak@fiskeridir.no og må inneholde informasjon om fartøyets navn, kallesignal, registreringsnummer, kontaktinformasjon til den som er ansvarlig for fisket samt informasjon om tid og sted for fisket.

    Nærings- og fiskeridepartementet er klageinstans.

    § 17 Fartøykvote for fartøy i åpen gruppe
     

    Fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen kan fiske og lande inntil 25 tonn makrell.

    Fartøy som er tildelt rekrutteringskvote i medhold av rekrutteringskvoteordningen kan fiske og lande en fartøykvote (garantert) på 18 tonn.

    § 18 Kvote for ikke-merkeregistrert fartøy som fisker makrell med landnot
     

    Den som fisker makrell med landnot fra fartøy som ikke er merkeregistrert, jf. forskrift 10. februar 2011 nr. 593 om fiske med landnot ved fiske med fartøy som ikke er merkeregistrert, kan fiske og lande inntil 15 tonn makrell. Garantert kvantum er 5 tonn.  Fisket etter første punktum stoppes med virkning fra og med mandag 25. juli 2022 klokken 15. Siste frist for innmelding er mandag 25. juli 2022 klokken 19.00.

    § 19  Beregning av kvote ved utskifting og ombygging
     

    Fartøy under 13 meter største lengde som ved utskifting eller ombygging får endret største lengde, får kvoten beregnet etter lengde ført i merkeregisteret senest 31. desember 2001, eller godkjent målebrev datert senest samme dato.

    Fartøy på eller over 13 meter største lengde som ved utskiftning eller ombygging får endret største lengde, får kvoten beregnet etter lengde ført i merkeregisteret senest 9. juli 1998, eller godkjent målebrev datert senest samme dato.

    Kapittel 5. Fellesbestemmelser

    § 20 Kvoteutnyttelse
     

    Hvert fartøy kan bare fiske og lande én kvote av de enkelte fiskeslag innenfor kvoteåret. Dersom fartøyet har startet fiske på en kvote, kan det ikke starte fiske på en annen kvote av samme fiskeslag i løpet av kvoteåret. Uten hinder av dette kan hvert fartøy fiske og lande kvote utvekslet eller tildelt i medhold av bestemmelser om spesielle kvoteordninger.

    Dersom fartøyeier skifter ut sitt fartøy, skal det gjøres fradrag i kvoten som tildeles det ervervede fartøyet for det kvantum fartøyeier har fisket og landet innenfor kvoteåret med fartøyet som skiftes ut. Uten hinder av første ledd kan fartøyeier fiske med det ervervede fartøyet selv om tidligere eier har fisket og landet fangst med samme fartøy innenfor kvoteåret, men det skal da gjøres fradrag i kvoten for det kvantum selger av utskiftingsfartøyet har fisket og landet i kvoteåret med fartøyet. Første og annet ledd gjelder tilsvarende ved utskifting av fartøy i åpen gruppe. Når det kan gjøres fradrag både etter første og annet punktum, skal bare det kvantumet som er størst trekkes fra.

    Ved kjøp av fartøyet for fortsatt drift kan ny fartøyeier uten hinder av første ledd fiske med det ervervede fartøyet selv om tidligere eier har fisket og landet fangst med samme fartøy innenfor kvoteåret, men det skal gjøres fradrag i kvoten for det selger av fartøyet har fisket og landet med dette fartøyet i løpet av kvoteåret. Tilsvarende gjelder ved kjøp av fartøy som skal delta i åpen gruppe.

    Ved tildeling av fisketillatelse til erstatning for tilsvarende fisketillatelse som oppgis fra et annet fartøy skal det gjøres fradrag i kvoten for det kvantum som innenfor kvoteåret er fisket i henhold til tillatelsen som oppgis fra det andre fartøyet. Fartøyet som tildeles fisketillatelse kan uten hinder av første ledd fiske på den tildelte fisketillatelsen, men det skal gjøres fradrag i kvoten for det kvantum fartøyet har fisket i løpet av kvoteåret. Når det kan gjøres fradrag både etter første og annet punktum, skal bare det kvantum som er størst trekkes fra.

    Dersom det er foretatt utskifting eller salg for fortsatt drift flere ganger i løpet av kvoteåret, eller både utskifting og salg for fortsatt drift, skal det så langt det passer tas høyde for dette ved fradrag i kvoten etter annet til fjerde ledd. Tilsvarende gjelder dersom en fisketillatelse tildeles til erstatning for tilsvarende fisketillatelse som oppgis fra annet fartøy, og den oppgitte tillatelsen tidligere i kvoteåret er tildelt til erstatning for fisketillatelse som oppgis fra et annet fartøy. Tilsvarende gjelder også så langt det passer dersom det i løpet av kvoteåret er gjennomført både utskifting eller salg for fortsatt drift, og tildeling av fisketillatelse til erstatning for tilsvarende tillatelse.

    Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene i første ledd, annet ledd annet punktum og tredje ledd dersom fartøyet har deltatt i lukket gruppe i de enkelte fiskeri og ikke har skiftet eier de siste to årene. Det kan gjøres unntak fra bestemmelsen i fjerde ledd dersom fisketillatelsen som oppgis har vært tildelt samme fartøy sammenhengende i de siste to årene.

    Fiskeridirektoratets regionkontor kan gjøre unntak fra første ledd, annet ledd annet punktum og tredje ledd for fartøy som erverves til erstatning for fartøy som på grunn av havari eller forlis har vesentlig driftsavbrudd. Det er en forutsetning at vilkårene for bruk av leiefartøy ellers er oppfylt.

    § 21 Overføring av fangst
     

    Kvantumet som kan fiskes med det enkelte fartøy kan ikke overføres til annet fartøy. Det er også forbudt å motta og å lande fangst som er fisket av et annet fartøy.

    Det er likevel tillatt å overføre fangst på feltet mellom fartøy som fisker med not og trål dersom fartøyene er egnet, bemannet og utstyrt for fiske.

    Det er ikke tillatt å overføre fangst som er tatt om bord.

    Det er ikke tillatt å overføre fangst som er satt i lås.

    Det er ikke tillatt for fartøy i åpen gruppe å overføre fangst.

    § 21 a (ny) skal lyde: Kvotesamarbeidsordning for kystfartøy i lukket gruppe

    Uten hinder av forbudene i § 20 og § 21 kan to fartøy i lukket gruppe som ikke fyller vilkårene for å få tildelt strukturkvote etter forskrift 7.november nr. 1309 om spesielle kvoteordninger for kystfiskeflåten og som er under 15 meter største lengde inngå et kvotesamarbeid på følgende vilkår:

    1. Norges Sildesalgslag må ha mottatt skriftlig melding om kvotesamarbeid senest 1 virkedag før fisket tar til og fisket kan ikke starte før påmeldingen er bekreftet mottatt av Norges Sildesalgslag. Ved påmelding skal alle nødvendige opplysninger om deltakende fartøyer, registreringsmerke, organisasjonsnummer og eiere oppgis. Det må også gis melding når kvotesamarbeidet opphører. Samarbeidet opphører når melding om dette er bekreftet mottatt av Norges Sildesalgslag. Pliktige meldinger skal sendes på eget skjema som er tilgjengelig på www.sildelaget.no.

    1. Fartøyene har adgang til å delta i lukket gruppe i fisket etter makrell

    1. Ved kvotesamarbeid mellom ulike eiere må begge eierne ha hatt adgang til å delta i fisket med et fartøy i 2020 eller 2021 og kvotebelastet et fartøy i ett av årene.

    Ved kvotesamarbeid med egne fartøy må eieren ha hatt adgang til å delta i fisket med to fartøy i 2020 eller 2021 og kvotebelastet to fartøy i ett av årene.

    I anvendelsen av bokstav c legges eierbegrepet i deltakerforskriften § 2 bokstav a til grunn.

    1. Fartøyeier må stå om bord under fisket og underskrive landings- eller sluttseddel. Dersom fartøyene har ulike eiere må begge fartøyeierne stå om bord under fisket og begge fartøyeierne må underskrive landings-eller sluttseddel. Det skal fylles ut seddel med angivelse av hvilket fartøy som har utøvet fisket og hvilket fartøy i kvotesamarbeidet som skal kvotebelastes. Innenfor hvert enkelt fartøys kvote bestemmer fartøyeierne hvor mye av fangsten av makrell, samt bifangst, som skal føres på det enkelte fartøyet i kvotesamarbeidet.

    Der et fartøy eies av flere sammen, er det tilstrekkelig at en av disse fyller pliktene som fremgår av bokstav d første punkt.

    1. Det passive fartøyet i kvotesamarbeidet kan ikke drive fiske eller lande fangst i den tiden fartøyene er påmeldt kvotesamarbeidet. Det er ikke adgang til å veksle mellom hvilket fartøy som er aktivt og hvilket fartøy som er passivt i kvotesamarbeidet.

    1. Fartøy kan bare delta i ett kvotesamarbeid i løpet av kvoteåret. Ved utskiftning trer erstatningsfartøyet inn i utskiftningsfartøyets kvotesamarbeid i den utstrekning erstatningsfartøyet fyller vilkårene for dette. Deltagelse i kvotesamarbeidsordningen er ikke til hinder for deltagelse i samfiskeordningen etter høstingsforskriften § 34 flg. Et påmeldt kvotesamarbeid kan kanselleres dersom det ikke er landet fangst på hverken det aktive eller det passive fartøyet i perioden som ifølge påmelding er avsatt til kvotesamarbeid. For å kansellere et kvotesamarbeid må det sendes melding til Norges Sildesalgslag

    § 22 Bifangst
     

    Det er ikke tillatt å ha bifangst av makrell ved fiske etter andre arter. Slik bifangst er likevel tillatt når bifangsten kan avregnes fartøyets makrellkvote.

    Videre kan fartøy som ikke har adgang til å delta i fisket etter makrell ha bifangst av makrell i følgende fiskeri:

    1. I fisket etter sild er det tillatt med inntil 10 % i vekt av makrell i de enkelte fangster, av hele fangsten om bord og ved landing.
    2. I fisket etter hestmakrell er det tillatt med inntil 10 % bifangst av makrell i vekt i de enkelte fangster, av hele fangsten om bord og ved landing.

     

    § 23 Kvotebelastning som følge av fangst utover kvote

    Fartøy som i 2021 benytter sin adgang til å overfiske kvoten i henhold til §§ 8, 10 og 13, vil bli kvotebelastet i 2022 for fangst utover kvote i 2021 som er inndratt i medhold av havressursloven § 54.

    Fartøy som i 2022 benytter sin adgang til å overfiske kvoten i henhold til §§ 8, 10 og13, vil bli kvotebelastet i 2023 for fangst utover kvote i 2022 som er inndratt i medhold av havressursloven § 54.

    § 24 Avkortning av kvote ved dumping eller neddreping
     

    Er fangst forsettlig eller uaktsomt dumpet eller på annen måte drept ned, kan Fiskeridirektoratets regionkontor fatte vedtak om en forholdsmessig avkortning av kvoten.

    Fiskeridirektoratet er klageinstans.

    § 25 Meldeplikt ved sprenging av not
     

    Fartøy som fisker med not skal melde fra om notsprenging på eget skjema til Fiskeridirektoratets regionkontor.

    Fartøy som er underlagt kravet til elektronisk rapportering av fangst- og aktivitetsdata skal melde fra om notsprenging i tråd med forskrift 21. desember 2009 nr. 1743 om posisjonsrapportering og elektronisk rapportering for norske fiske- og fangstfartøy § 12.

    § 26 Bemyndigelse
     

    Fiskeridirektoratet kan stoppe fisket når totalkvoten, gruppekvotene eller områdekvotene er beregnet oppfisket.

    Fiskeridirektoratet kan endre forskriften og fastsette nærmere bestemmelser som er nødvendige for å oppnå en rasjonell og hensiktsmessig utøvelse eller gjennomføring av fisket.

    Kapittel 6. Overtredelsesgebyr, straff og ikrafttredelse

    § 27 Overtredelsesgebyr

    Foretak og den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av forskriften, kan ilegges overtredelsesgebyr i henhold til havressurslova § 59 og forskrift 20. desember 2011 nr. 1437 om bruk av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr ved brudd på havressurslova.

    § 28 Straff
     

    Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av forskriften, straffes i henhold til havressurslova §§ 60, 61, 62, 64 og 65 og deltakerloven § 31. På samme måte straffes forsøk og medvirkning.

    § 29 Ikrafttredelse
     

    Forskriften trer i kraft 1. januar 2022 og gjelder til og med 31. desember 2022.

    ---------------

    MKRB